Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roskilde Festival

Tame Impala skød med regnbuekanonen

Det australske neo-psych-orkester skruede of for Syd Barrett-knapperne og inkluderede publikum i deres svimlende trip.

Tame Impala på Arena på Roskilde Festival fredag den 1. juli 2016.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016)
Tame Impala på Arena på Roskilde Festival fredag den 1. juli 2016.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016)

Den første gang undertegnede hørte australske Tame Impala optræde live var på Roskilde Festival i 2011. Dengang spillede de på den hedengangne Odeon-scene under deres turné med debutalbummet »Innerspeaker«, som var udgivet året forinden. Et album, som jeg var pænt meget oppe at støde over. Men desværre var Perth-orkesterets Roskilde-debut dengang en sløv og uforløst affære, hvor de mest af alt bare stenede big time og koksede ud for sig selv.

Fredag aften nær midnat fik farvelade-aussie-flipkompagniet endelig taget Roskilde-revanche foran et totalt tætpakket Arena-telt. Ja, for man må konstatere, at orkesteret publikumsmæssigt har haft solidt vokseværk siden back then. I realiteten kunne de sagtens have spillet på Orange. Måske i stedet for franske M83, som efter australierne spillede foran en halvtom plads på den største scene?

Denne gang var den australske regnbuekanon nemlig skarpladt så frontmand Kevin Parker og kompagni skød veloplagt med al deres pastelfarvede, kalejdoskopiske farveartilleri. De trykkede på de svimlende phaser-pedaler med deres bare fødder så natten boblede. Skruede op for Syd Barrett-knapperne. Inkluderede publikum i deres trip, modsat ved deres jomfrubesøg, hvor de kun ekskluderede.

Hypnotisk sydende
Teltet blev indhyllet i inciterende og smukt vibrerende effektsovs fra åbningsnummeret, hittet »Let It Happen« fra sidst års album »Currents«, hvor maskinmester Parker effektiv har drejet musikken i en mere elektronisk knitrende retning uden det har spoleret orkesterets neo-psykedeliske grundtone. Trippet er måske bare blevet en anelse mere fløjlsblødt og hypnotisk sydende. Mere lyden af det 21. århundrede, mindre ståen på skuldrene af fortidens psychedelica.

Konfettien regnede ned over publikum. Ekkomaskinen svirrede. Farvepaletten flød smukt over. Kæresteparrene indfandt sig naturligt i spooning-posituren. Og hippe Tame Impala er vel nok også det tætteste den psykedeliske musik kommer på datingmusik. Der er nemlig noget fundamentalt æggende over orkesterets trippede vellyd.  

Afslutningsvis kulminerede koncerten med først den brummende psych-sing-along »Feels Like We Only Go Backwards« og slutteligt den flakkende »New Person, Same Old Mistakes«. Tame Impala var de samme, men klogere og havde heldigvis lært af fortidens fejl, så 2011-miseren ikke gentog sig.

Hvem: Tame Impala
Hvor: Roskilde Festival, Arena, fredag.

Hør Tame Impalas album »Currents« her:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.