Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roskilde Festival

Saveus gav dansk pop en åndelig vækkelse

Med brusende gospelkor og himmelstræbende melodier indskød Saveus en spirituel stemning til poppen på Countdown tirsdag aften.

Saveus med frontfigur Martin Hedegaard fotograferet på Roskilde Festival tirsdag den 28. juni 2016.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016)
Saveus med frontfigur Martin Hedegaard fotograferet på Roskilde Festival tirsdag den 28. juni 2016.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016)

Under det meste af Saveus’ koncert på Countdown lod frontmanden Martin Hedegaard og resten af bandet musikken tale for sig selv, men mod slutningen tiltalte forsangeren publikum: »Fortiden bestemmer ikke, hvem man er. Der er en ny dag i morgen.«

Det kunne tyde på, at Hedegaard som musiker er blevet mødt med en del tvivl og modvilje. Som mange af de fremmødte til hans koncert tirsdag aften nok vidste, vandt han som 15-årig den første udgave af dansk X-Factor i 2008. Solgte i titusindsvis af debutalbummet, der castede ham som en teen-udgave af Justin Timberlake. Forsvandt derefter hurtigt fra mediernes søgelys.

Læs Roskilde-anmeldelse: Ny dansk poptrio fik publikum til at spille luft-keyboard

Saveus er, hvad den nye dag har bragt Hedegaard. I løbet af en næsten timelang koncert - og det på trods af, at bandet kun har udgivet to numre - fik Saveus introduceret den store skare af festivalgængere til en ofte opildnende blanding af pop, rock, gospel og soul.

På åbneren og balladen »Good Times« var Hedegaards vokal den altoverskyggende attraktion. Med stor indlevelse og en flot halvhæs bund, bevægede sangeren sig fra falsettens højeste tinder og til dybe, fyldige toner.

Læs også: Musikredaktørens guide til Roskilde-programmet

Som helhed glimrede Saveus dog stærkest på uptempo-numrene, hvor Hedegaard blev flankeret af en guitarist/keyboardist, endnu en keyboardist og en trommeslager. Ikke overraskende havde hittet »Everchanging« en opløftende effekt. Den hoppende, housede klaverfigur, den synkoperede koklokke og selvfølgelig det glorværdige gospel-kor satte et højt niveau og fik store dele af publikum til at danse.  

Som at være i amerikansk megakirke

Andetsteds var der triumferende blæser-fanfarer, skarpe, zig-zaggende keyboard linjer og pilende, pinball-lignende synth soli nok til at holde humøret oppe.

Når Saveus ramte ple,t resulterede det i himmelstræbende popsange, der var lette at tage imod. Men når bandet missede, var det meget mærkbart. Under et par sange blev jeg mindet om de gange jeg har været i en amerikansk evangelistisk megakirke, hvor det står på tæmmet rock om Jesus frem for traditionelle salmer.

Læs Roskilde-anmeldelse: Dansk duo samlede tusinder til MILF-kærlighed og funky bollemusik

Spiritualitet i musik har jeg intet imod - det skal bare være musikalsk gribende. Indimellem forfaldt Saveus desværre til en træg ballade-rock, der pustede de middelmådige melodier op.

Men de få fald kunne ikke for alvor trække fra Saveus’ energi og gåpåmod. Det tegner godt for Hedegaards nye begyndelse.

Hvem: Saveus
Hvor: Roskilde Festival, Countdown, tirsdag

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.