Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Klassisk

Nyt dansk mesterværk - hør det ved genudsendelsen

Tripelkoncerten er Bent Sørensens dejligste værk til dato, et mirakel af drømmende og billedskabende stemninger.

Bent Sørensen fotograferet i 2014, da han modtog Wilhelm Hansen Fondens Hæderspris. Foto: Claus Bjørn Larsen
Bent Sørensen fotograferet i 2014, da han modtog Wilhelm Hansen Fondens Hæderspris. Foto: Claus Bjørn Larsen

Ny musik? Måske endda avantgarde? Den slags kunne være udfordrende for år tilbage.

Komponisterne fyldte deres værker med toner og folks hoveder med forvirring. Selve musikken blev ikke ringere af det. Man fattede bare sjældent så meget.

Bent Sørensen har aldrig haft sådan en fase. Han skræller musikken ind til det allermest nødvendige og giver den gerne et skær af melankoli og natlige stemninger.

Hans seneste værk hedder »L’isola della citta« og kom til verdenspremiere i DR Koncerthuset torsdag aften. Det er et værk for meget stort orkester plus tre solister i form af violin, cello og klaver. Og det er et mesterværk.

Den nu 57-årige komponist har byttet kirkegårdsromantikken ud med mere selvbevidste og måske endda optimistiske toner.

»L’isola della citta« er i hvert fald blevet hans lyseste til dato. Et mirakel af drømmende og stærkt billedskabende stemninger. Han har fundet en fortælleform, man uden videre forstår – hvem man end er. Han har fundet en bølge, der bærer tilhøreren gelinde fra tone til tone. Og koncertsalen har sjældent været så tyst som ved denne uropførelse.

Tak til DR for bestillingen af den bedste tripelkoncert siden Beethovens tid.

Tak til pianisten Jens Elvekjær samt søstrene Soo-Jin Hong på violin og Soo-Kyung Hong på cello for deres hjertefulde soloindsats.

Og tak til musikerne i DR SymfoniOrkestret for deres grundige forarbejde og gennemført lydefrie livtag med Sørensens krævende partitur.

Ren impressionisme

Aftenens andre værker nåede ikke nødvendigvis samme højder. Carl Nielsens fine »Pan og Syrinx« er næsten for porøs som åbningsmusik, György Ligetis korte »Atmosphères« ikke ungarerens mest karakteristiske, Debussys legendariske »La mer« næsten for stor en mundfuld for en ung dirigent som Joshua Weilerstein.

Og apropos den sympatiske amerikaner: Behøver han virkelig tale mellem værkerne? Det er blevet et af hans specialer og skal nok gøre sig hos nogle. Ord hører bare en anden hjernehalvdel til og kan let stemme sindet forkert.

Nuvel: Arrangementet blev en succes. En vilje til kontinuitet gennemstrømmede de to timer fra først til sidst. De var sat sammen med anelsen i fokus, med det luftige og foranderlige, med vind og vejr.

Og selv om man fik fire værker fra en periode på over et århundrede, sad man tilbage med en følelse af impressionisme hele vejen.

Stående bifald til Bent Sørensen for den nye tripelkoncert. Ny musik med umiddelbar appel til hver og én!

Hvem: DR SymfoniOrkestret med dirigenten Joshua Weilerstein og Trio con Brio.

Hvad: Musik af Carl Nielsen, Bent Sørensen, Ligeti og Debussy.

Hvor: DR Koncerthuset, torsdag. Genudsendes søndag middag på P2.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.