Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roskilde Festival

Ny dansk poptrio fik publikum til at spille luft-keyboard

CHINAH viste på Countdown tirsdag aften, at de har godt tag om detaljerne i deres sofistikerede og fængende popsange.

Chinah fotograferet på Roskilde Festival tirsdag den 28. juni 2016.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016)
Chinah fotograferet på Roskilde Festival tirsdag den 28. juni 2016.. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016)

Jeg er ikke sikker på, at jeg før har været til en koncert med et nyt band, hvor dét publikum reagerede vildest på, var en synthesizer solo. Men det hændte til CHINAHs Roskilde debut tidligt tirsdag aften. Den danske trio sluttede deres set af med deres hidtil største hit, »Away From Me«, en blændende smuk ballade, hvis syrlige, 80’er-funky synth-solo fik mange koncertgængere til at trykke på tangenterne på deres luft-keyboard.

Samtidig er det måske ikke så overraskende, at publikums hænder røg i vejret til soloen, for hos CHINAH bliver der kælet for detaljerne. Elementer af blød r’n’b, dunkel electronica og poppens melodiøse umiddelbarhed bliver forenet i trioens underspillede sange.

Det var ikke kun multiinstrumentalist Simon Anderssons synth-solo, der imponerede. Ligeså gjorde guitarist Simon Kjærs knoklede og længselsfulde lange toner samt den medbragte trommeslagers sprøde pad-klik. Og det var bare på  »Away From Me«.

Læs anmeldelsen: Poppens nye antiheltinder

»If You Can Feel This« bød på en ulmende intro med mørkt sitrende synth og en let sløret guitarfigur, der slingrede som en festgæst på vej hjem til campen. Også »Colder«s intro understregede CHINAHs styrke udi at bygge en spænding op, da de korte, perlende guitarers fingerspil ledte op til frontkvinden Fine Glindvads entré. Sangerindens lyse, florlette vokal fik en effektiv kontrast fra backtrackets dybe, gurglende chopped and screwed vokaler på »Minds«. 

Trioen spillede flere nye numre, hvoraf især et præsenterede en mere festlig attitude. At høre Anderssons glitrende synth gav mig lyst til at sætte tænderne i noget pink glasur, og det var altså ikke blot fordi jeg havde aftensmaden til gode.

Nummerets oplivende effekt fremhævede dog også, at bandet størstedelen af koncerten spillede i et midtempo, der godt nok gav én tid til at få detaljerne med, men som også gjorde koncerten en anelse ensformig.

Roskilde anmeldelse: Dansk duo samlede tusinder til MILF-kærlighed og funky bollemusik

På tekstområdet formåede duoen sjældent at inkludere linjer med ligeså meget karakter og specificitet som instrumenterne besad. Det var standard poptekster om kærlighed af den svære skuffe. »But you never seem to make up your mind, boy«, »You can’t walk away from me« og »I need your love, boy«.

Det var den misfornøjede men eftergivende elsker man hørte fra. Ham eller hende der tjekker telefonen igen og igen for nye beskeder og lader den udkårne slide sig op. Så savnede jeg lidt sangen om at sige fra, rase eller feste frustrationerne ud eller noget helt andet. Eftersom CHINAH kun udgivet en enkelt ep, håber jeg dog, at det blot er et spørgsmål om tid før den talentfulde danske trio får vist en endnu større spændvidde.

Hvem: CHINAH

Hvor: Roskilde Festival, Countdown, tirsdag 

Lyt til CHINAHs ep, »Once the Lights Are On« på Spotify

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.