Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
KONCERT

Mew var overmatchede af Copenhagen Phil

Hellerup-bandet druknede lidt i mødet med det 45 m/k store symfoniorkester.

Mew i Konservatoriets Koncertsal torsdag d. 9. februar. Rockbandet Mew møder Copenhagen Phil til en unik times fælleskoncert, hvor rockorkesterets sange får symfonisk back-up af Københavns symfoniorkester
Mew i Konservatoriets Koncertsal torsdag d. 9. februar. Rockbandet Mew møder Copenhagen Phil til en unik times fælleskoncert, hvor rockorkesterets sange får symfonisk back-up af Københavns symfoniorkester

60 Minutes-festivalens koncept er interessant. Det går i sin enkelhed ud på, at man tager 45 klassiske musikere i absolut verdensklasse fra et af landets dygtigste symfoniorkestere og parrer dem op i et unikt samarbejde med en navnkundig kunstner fra den danske pop- eller rockscene. Et musikalsk stævnemøde mellem rytmisk og klassisk.

Jeg har ved tidligere lejligheder hørt hvordan dette sammenstød kan resultere i en smuk synergi. Her har jeg fx oplevet Love Shop og Den Sorte Skole imponere med disse dygtige musikere i ryggen. Det kan virkelig give et band ekstra vingefang og grandeur at addere strygere, blæsere og slagtøj.

Men det er samtidig også en balanceakt, der handler om mådehold. Om at beherske hvordan de symfoniske virkemidler sættes i spil, så de får den ønskede effekt. Om ikke at overdosere det storladne schwung som symfoniorkesteret tilfører, så det får den slagside, at pop- eller rockbandet drukner.

Mew i Konservatoriets Koncertsal torsdag d. 9. februar. Rockbandet Mew møder Copenhagen Phil til en unik times fælleskoncert, hvor rockorkesterets sange får symfonisk back-up af Københavns symfoniorkester
Mew i Konservatoriets Koncertsal torsdag d. 9. februar. Rockbandet Mew møder Copenhagen Phil til en unik times fælleskoncert, hvor rockorkesterets sange får symfonisk back-up af Københavns symfoniorkester

Den tanke poppede op flere gange, da jeg overværede den første af torsdagens to koncerter hvor Mew optrådte med musikere fra Copenhagen Phil. At det garvede Hellerup-band druknede lidt i de klassiske musikeres smukke lyd. Den lå ellers lige til højrebenet, da rockbandets progressive og storladne lyd ofte er symfonisk i sin egen ret. Men Mew virkede underligt intimiderede over det store orkesters tilstedeværelse. Som om de følte sig overmatchede. Hensat til at spille biroller i udlægningen af deres eget sangkatalog.

Bassist Johan Wohlert og den ellers så opfindsomme trommeslager Silas Graae havde begge mange lange pauser undervejs, hvor de bare sad og lyttede med. Som bænkevarmere, der venter på at få spilletid. Først på aftenens andet nummer, den bølgende »Satelites«, fik de lov at lege diskret og tilbageholdende med. Men kun indtil de igen kunne tage en længere siesta og lade strygere, fløjter og messingblæsere holde fortet.

Mew i Konservatoriets Koncertsal torsdag d. 9. februar. Rockbandet Mew møder Copenhagen Phil til en unik times fælleskoncert, hvor rockorkesterets sange får symfonisk back-up af Københavns symfoniorkester. (Foto: Sofie Mathiassen/Scanpix 2017)
Mew i Konservatoriets Koncertsal torsdag d. 9. februar. Rockbandet Mew møder Copenhagen Phil til en unik times fælleskoncert, hvor rockorkesterets sange får symfonisk back-up af Københavns symfoniorkester. (Foto: Sofie Mathiassen/Scanpix 2017)

Ofte fremstod det som om det var Copenhagen Phil der fortolkede Mews sange med Jonas Bjerre som vokalist, snarere end man fik indtryk af et ligeværdigt samspil mellem det rytmiske og det klassiske.

Samtidig var det måske heller ikke de stærkeste sange fra kataloget, som man havde valgt ud til projektet. For eksempel lød den over 10 minutter lange »Rows« mere hektisk end episk. Mew blev blæst totalt væk af symfoniorkesterets smukke lydmyriader. Her stod Jonas Bjerre og lignede en kysk Sankt Annæ-kordreng, der ikke vidste hvad der ramte ham. Jeg savnede nogle af bandets mere rockede ting, som måske kunne have givet mere modspil til de sublime klassiske musikere upåklagelige bidrag.

Først med den sammenflettede treenighed: »Louise Louisa«, »An Envoy To The Open Fields« og »White Lips Kissed«, hvor Graae demonstrerede momentvis lidt af sin aparte vildskab bag tønderne, begyndte Mew at vise tænder. Blot for efterfølgende i den nye single »Carry Me To Safety« atter at lægge musikken i hænderne på deres klassiske legekammerater.

Så da Bjerre på det obligatoriske afslutningsnummer »Comforting Sounds« sang »I don’t feel allright / in spite of these comforting sounds you make« klingende det med en vis sandhed. Mew lød perplekse. Her var det Copenhagen Phil, der ubestridt var aftenens stjerner.

Hvem: 60 Minutes of Mew m. Copenhagen Phil
Hvor: Konservatoriets Koncertsal, torsdag.

Hør sætlisten her:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.