Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roskilde Festival

Macklemore & Ryan Lewis skabte en fjoget hip-hop fest på Orange

Torsdag aften stod den amerikanske duo mest for en veloplagt fest, der indimellem tog lidt for billige tricks i brug.

Roskilde Festival 2016 MACKLEMORE & RYAN LEWIS på Orange torsdag aften
Roskilde Festival 2016 MACKLEMORE & RYAN LEWIS på Orange torsdag aften

»There’s layers to this shit, tiramisu«, rappede frontmanden Ben Haggerty på »Downtown«, der sluttede deres Orange koncert af. Det var dog lidt af en overdrivelse for Macklemore & Ryan Lewis var veloplagte og nærværende, men dybt og komplekst blev deres Roskilde debut altså sjældent. Ikke at det gjorde så meget.

»Downtown« var et fængende kompot af 80’er-hip-hop med blæser-fanfarer og koklokke, Eric Nally (ham med cykelstyrsoverskægget) og hans androgyne, skarpe vokal og »West Side«-inspireret mandekor.

Læs også: Grimes gav Arena en forrygende beskidt ladies' night

Støvet havde heller ikke lagt sig på genbrugshyldesten »Thrift Shop«, hvis storskrydende punchlines og fjedrende blæser-tema blev modtaget med kyshånd af publikum.

Macklemore & Ryan fremstod for det meste som de lol-killinger, der på et tidspunkt dukkede op på storskærmen - søde, ufarlige og lette af afspore. Duoen ville nemlig nå det hele - joke-sangene, de lidt selvsmagende »socialt bevidste« sange, der oftest tog udspring i Macklemore selv og de intime coming-of-age fortællinger.

»Hyldester« til Bowie og Prince

Det blev lidt for lallet på »And We Danced«, hvor Macklemore trådte ind på scenen klædt som alter-egoet »Raven Bowie« i en paryk med platinblond bundesligahår og en pallietbesat kappe. Amerikanerens lidet overbevisende forsøg på en engelsk accent var mere malplaceret end lattervækkende.

Og hilsnen til Prince var lige så tvivlsomt ærefuld. Det afdøde ikon var godt nok en frontløber for seksuel og kønsmæssig frigørelse og eksperimentering, men Macklemores dry-humping med en af danserinderne til Prince-klassikeren »Kiss« virkede alligevel overflødig.

Læs også: Santigold leverede et cool pop art show om selfie-æraen

Samtidig viste »St. Ides«, at duoen også havde plads til et atmosfærisk, neddæmpet ballade. Det tøffende beat og den klagende, twangy guitar passede perfekt til fortællingen om at føle sig fri og ubekymret lige indtil det ramler. »Used to steal my Daddy’s Cabernet / Never thought that it would turn into a rattlesnake / Thinkin’, everything will be alright / If we could get through the week«, rappede Macklemore. Et eftertænksomt øjeblik midt i en koncert, der ellers levede højt på overskuddet af hits og energi.

Hvem: Macklemore

Hvor: Roskilde Festival, Orange, torsdag

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.