Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Koncert

Kaos på Roskilde: Hypet hiphopper blev statist i sit eget show

Presset på Noah Carters koncert sent mandag aften gjorde det til en umulig opgave for den talentfulde rapper.

Noah Carter havde svært ved at styre publikum foran Countdown-scenen mandag aften.
Noah Carter havde svært ved at styre publikum foran Countdown-scenen mandag aften.

Noah Carter
Roskilde Countdown, mandag
★★☆☆☆☆

»Kom nu! Lad os få noget fucking rap, din homo!«

Stemningen var presset foran Roskildes Countdown-scene sent mandag aften.

Ordene gjaldede ud af munden på en tvivlsom ungersvend bag mig på det stopfyldte podie, hvor underlaget gav sig et par centimeter hver gang forsamlingen satte i bevægelse. Rundt om os var tusindvis af tændte, stive og skæve Roskilde-gængere stimlet sammen for gå amok til dette års hypede hiphop-model, Noah Carter.

Roskilde warm-up-dagenes nattepublikum er som krudt, der venter på den mindste gnist for at eksplodere. Og nogle gange selvantænder skidtet, fordi der er så forbandet meget alkohol og testosteron i luften. Store skraldespande blev løftet op og sejlede ud over publikums udstrakte hænder. Hætteklædte mænd svingede rundt med ildspruttende romerlys midt i crowden, mens der andre steder åbnede sig gigantiske circle pits, hvor folk smadrede kroppene ind i hinanden.

Den gode Roskilde-nattefest anno 2017 lever tydeligvis stadig på et vis mål kaos og grænseoverskridende adfærd, der burde kunne få enhver curling-forælder til skide grønne grise. Kunsten både for festivalen og de optrædende er at ramme en balance, hvor der er plads til vildskaben, uden at situationen spinner ud af kontrol. Det her var en på alle måder uskøn abefest, der hele tiden vippende på kanten til noget, der kunne gå hen og blive farligt.

Kamp om pladserne.
Kamp om pladserne.

Og det gjorde det til en svær situation for den engelsk-rappende Nørrebro-knægt Noah Carter, der tydeligvis gerne ville festen, men omvendt hele tiden måtte trække i nødbremsen for at folk ikke skulle komme til skade.

»Jeg bliver sgu distraheret af alle de unge piger, der bliver presset heroppe foran,« indrømmede han frustreret undervejs. Måske fordi han vidste, at hele stemningen var så opkørt, at han næsten var reduceret til statist i sit eget show. Han kunne hverken gøre fra eller til, kaos herskede. Han bad flere gange folk om at passe på hinanden, på storskærmen lød beskeden flere gange, at folk skulle tage et skridt tilbage.

Måske netop for at lægge en dæmper på gemytterne, var musikken meget lav i det meste af koncerten. Med det resultat at den voldsomme røre og slåen sig i tøjret blandt publikum fremstod fuldstændig løsrevet fra musikken. Det var ikke længere det, det handlede om. Nu skulle der gås amok, og fuck så om Noah Carter leverede varen.

De der var kommet for at få en vild rusketur gik formentlig glade og forslåede fra showet. Os der var kommet for at høre, hvad et af øjeblikkets største danske hiphop-talenter havde at byde på, blev skuffede. For nogen god koncert var det gudhjælpemig ikke.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.