Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
JAZZ

Helt i den stolte tradition

Koncerten torsdag aften i Jazzhus Montmartre var ikke blot en tyvstart på den festival, kaldet Vinterjazz, som i de næste tre uger vil gå over det ganske land. Det var også endnu en genfødsel af det navnkundige jazzhus i Store Regnegade, som nu med ny restauratør, nye sponsorer og ny musikchef atter var parat til at gå i luften.

Jazzhus Montmartres nye musikchef, den svenske pianist Jan Lundgren, ved tangenterne torsdag aften. Foto: Torben Christensen
Jazzhus Montmartres nye musikchef, den svenske pianist Jan Lundgren, ved tangenterne torsdag aften. Foto: Torben Christensen

Den nye musikchef, den 50-årige svenske pianist Jan Lundgren, er en yderst velrenommeret musiker på den internationale jazzscene og tilmed kunstnerisk leder af Ystad Jazzfestival. Han takkede for den ære, det er at styre musikudbuddet på dette jazzhistorisk berømte sted, og han fastslog, at det skulle ske efter den gode recept med tradition og fornyelse.

Og det var i første kategori, der blev lagt ud. Det vil sige helt i den stolte Montmartre-tradition med en god portion af overvejende velkendte temaer og dertil improvisation over samme efter alle kunstens regler. Og musikchefen, der satte sig ved tangenterne, var i fint selskab med tre andre fremragende musikere, nemlig hans to landsmænd, guitaristen Ulf Wakenius og bassisten Hans Backenroth, samt den danske trommeslager Morten Lund.

Der blev lagt solidt ud med en velgyngende version af film-melodien »Secret Love«, og den blev fulgt op af Olle Adolphsons »Trubbel«, fint lanceret af Jan Lundgren, og med en guitarsolo fra Ulf Wakenius, som var imponerende, men som også brød vel meget med melodiens bittersøde stemning.

Og så blev vi mindet om, at Jazzhus Montmartre var en mangeårig musikalsk hjemmebane for den danske bassist Niels-Henning Ørsted Pedersen. Det blev markeret med hans charmerende calypso »My Little Anna«, hvor Hans Backenroth ikke blot lagde sig i slipstrømmen af den danske mester, men også tilførte værket sin egen dynamik og sine egne farver.

Stilen blev videreført i aftenens anden afdeling med Charlie Parkers »My Little Suede Shoes«, sublimt lanceret unisont af klaver og bas, og med flere gode overraskelser fra Hans Backenroth, som denne aften – sin tilbagetrukne rolle til trods – ikke sjældent var mand for at stjæle billedet.

Også Morten Lund fik vist sit format, ikke blot i kraft af sit håndelag, men også med den veloplagthed og den fine underspillede humor, der altid ligger i hans virke.

Hvad: Jan Lundgren Vinterjazz 2017 Hvor: Jazzhus Montmartre, torsdag aften

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.