Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roskilde Festival

Dawn Richards playback-pladder fik publikum til at udvandre

Den amerikanske sangerinde vandt ikke mange tilhørere med sin halvhjertede vokalindsats på Apollo onsdag aften.

Roskildefestival 2016 Dawn på Apollo 29. juni 2014( Photo: Torben Christensen / Scanpix Denmark 2016) sendxnet
Roskildefestival 2016 Dawn på Apollo 29. juni 2014( Photo: Torben Christensen / Scanpix Denmark 2016) sendxnet

Indledningsvis må jeg slå fast: jeg er fan af Dawn Richard. På mit anlæg. På min telefon. Hun er en af de mest risikovillige kunstnere, der befinder sig i spændingsfeltet mellem dance, electronica, pop og r’n’b. Hun laver musik med Druski, Kingdom og Machinedrum og andre innovative producere.

Men hendes indsats på Apollo onsdag aften gjorde mig ikke til en endnu større fan. Dertil var hun alt for komfortabel med at falde tilbage på playback. Hvis en artist absolut skal gøre brug af hjælpemidlet, skal der godt nok også være et spektakulært sceneshow til at opveje for, hvad der ellers bliver en glorificeret udgave af børneværelsets lipsynch-med-hårbørsten.

Læs Roskilde-anmeldelse: Slayer molesterede mastodontisk

Sådan et forrygende show fik Richard desværre skabt. Nok var der to dansere hun kunne synkronisere sine moves med, men deres sakse-kryds med benene og fremskudte brystkasser var i længden ikke nok til at fængsle mig. Hvor var villigheden til at omrokere sangene bare en smule? Hvor var de seje sci-fi brynjer og panser fra hendes videoer? 

Jo, der var momenter hvor Dawn samt hendes medbragte keyboardist og trommeslager fik banket nok umiddelbar energi igennem. Som på »Blow«, hvis ildevarslende jungletrommer havde kraft nok til at nå ud til publikum. Også de dunkende neon-synths på »Dance« fik koncertgængerne op i gear.

Læs Roskilde-anmeldelse: Engelsk rapper fik publikum til at feste eftertænksomt

Mange af Richards sange lægger lige så stor vægt på teksturer, stemninger og små, bizarre detaljer som på overbevisende melodier, men feinschmekeriet blev sjældent oversat til overbevisende live-oplevelser. Symptomatisk for koncerten var der masser af boblende bas og pulserende omskiftelighed på numre som »Calypso« og »Titans«, men da Dawn sang »I cannot make you stay«, tog flere festivalgæster hende forståeligt nok på ordet.

Hvem: Dawn Richard

Hvor: Roskilde Festival, Apollo, onsdag

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.