Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roskilde Festival

Damon Albarn viste os den anden side af Syrien

Koncerten med Damon Albarn og The Orchestra Of Syrian Musicians var en virtuos, rørende og frem for alt sympatisk åbning på festivalen.

The Orchestra of Syrian Musicians og Damon Albarn (tv.) fotograferet på Roskilde Festival onsdag den 29. juni 2016.
The Orchestra of Syrian Musicians og Damon Albarn (tv.) fotograferet på Roskilde Festival onsdag den 29. juni 2016.

Kalder alle Roskilde-gæster! Virkeligheden banker på. Der er større problemer i verden, end at din iPhone er løbet tør for strøm. Der er krig i verden, og det er noget, der gør ondt på rigtig mange af vores medmennesker her på Planeten Jorden. F.eks. de millioner af syrere, der har måttet flygte fra den blodige borgerkrig i deres hjemland i de senere år.

Nej, det rimer ikke vildt godt på hedonistisk sommerfest, men med beslutningen om at lade The Orchestra Of Syrian Musicians og Damon Albarn åbne Orange Scene sendte Roskilde Festival et markant politisk - og frem for alt medmenneskeligt - signal. Som kun Roskilde kan gøre det herhjemme.

Den globalt sindede tidligere Blur-frontmand Damon Albarn rejste tilbage i 2009 til Syrien og forelskede sig fluks i landet og dets rige kulturliv. Så meget at han året efter samarbejdede med The Syrian National Orchestra på Gorillaz-pladen »Plastic Beach« og senere tog mange af musikerne med, da han bl.a. spillede på Orange Scene samme år.

Men så ramte borgerkrigen Syrien, og medlemmerne af det 90-m/k høje, hævdvundne orkester blev spredt over hele verden. På flugt fra bomber og tvungen militærtjeneste i en krig, de ikke kunne stå inde for, mens musikken måtte vige for mere basale behov.

Damon Albarn på Orange Scene.
Damon Albarn på Orange Scene.

Her fem år efter er orkestret på mirakuløs vis blevet samlet igen på Damon Albarns initiativ. For at give et menneskeligt ansigt til »den homogene skygge, som langsomt bevæger sig mod os fra Mellemøsten«, som Albarn har udtalt med adresse til Vestens distancerede blik på flygtningene.

Og det var i høj grad dét vi fik ved en på mange måder rørende og meget musikalsk koncert på Orange.

En koncert hvor den klassiske og traditionelle arabiske orkester- og kormusik på virtuos vis blandede blod med et skiftende hold af solister fra hver sin ende af det musikalske spektrum. Fra malinesiske strengevirtuoser som Bassekou Kouyate over den speed-rappende arabiske hiphop-dronning Malikah til en ellers meget tilbagetrukket Damon Albarn, der bød ind med Blurs fine »Out Of Time« og et cover af The Beatles’ »Blackbird«.

Overordnet var det dog en koncert, hvor musikken af gode grunde ikke havde samme pay-offs, massive bund og let afkodelige dramaturgi, som vi ellers er vant til på Orange. Og det gjorde det i sidste ende til en ovenud sympatisk men ikke altid vildt engagerende seance. Men ikke desto mindre én, der klædte festivalen ovenud godt på et både politiske og menneskeligt plan.

De store fælles drøn skal vi tidsnok få.

Hvad: The Orchestra Of Syrian Musicians & Damon Albarn
Hvor: Orange, onsdag

The Orchestra of Syrian Musicians
The Orchestra of Syrian Musicians

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.