Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Heartland Festival

Brian Eno pirrede sanserne på Heartland

Med den bølgende lydinstallation »The Ship« viser Brian Eno på simpel og smuk vis, hvordan rammerne former vores oplevelse af lyd og musik.

Heartland Festival, Egeskov Slot, 10.06.0216 Brian Enos Lydinstallation The Ship har Danmarkspremiere i Riddersalen på Egeskov Slot under festivalen.Billede af folk der lytter.
Heartland Festival, Egeskov Slot, 10.06.0216 Brian Enos Lydinstallation The Ship har Danmarkspremiere i Riddersalen på Egeskov Slot under festivalen.Billede af folk der lytter.

Vi ligger med lukkede øjne på stor plyssede puder og kokser. Helt afslappet. Temperaturen er behagelig. Her lugter af gammelt velholdt træ. Rundt om mig bølger og skvulper lyde fra forskellige assorterede højtalere og guitarforstærkere. En effektbehandlet stemme messer som et tågehorn i disen. Mine tanker cirkler ind og ud af bevidsthed. Ren zen.

Jeg befinder mig i den gamle Riddersal på Egeskov Slot. Det unikke setup er skabt af den britiske kunstner, musiker, producer og tænker Brian Eno. Lydinstallationen hedder »The Ship« og er baseret på hans aktuelle album af samme navn.

Albummet er noget så sjældent som et ambient vokal-album inspireret af Titanics forlis og skyttegravene under Første Verdenskrig. Det til trods er alt andet lige en meget behagelig lytteoplevelse.

Og det er i høj grad rammerne, der gør det. Der er en verden til forskel på at lytte til den her musik i sine høretelefoner på cykel gennem byen, og så ligge her på Egeskov med lukkede øjne i et rum med dæmpet lys. Som sådan er »The Ship« også Brian Enos simple lektion i, hvordan rammerne former vores oplevelse af lyd og musik.

Her i Riddersalen opstår der et på én gang afslappet og højstemt meditativt rum. På væggene kigger århundreders adelige ned på os fra imposante portrætter i guldrammer. I små glimt føler jeg mig ude af tid og rum.

Installationen udfolder sig til som ulmende og sanselig rejse gennem en tågedis i slow motion. Og ender i en overraskende forløsende slutning, hvor Eno ud af ingenting bevæger sig over i et cover af The Velvet Undergrounds salvelsesfulde »I’m Set Free«. Linjen gentages igen og igen. Vi er ude på den anden side. Måske ikke ligefrem frigjort. Men i hvert fald renset. Og klar til endnu en dag ude på den mere hektiske festivalplads.

Hvad: Brian Enos »The Ship«
Hvor: Riddersalen, Egeskov Slot, Heartland Festival, lørdag

Installationen kan fra på mandag opleves på Kunsthal Charlottenborg i København.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.