Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

»Vi er hverken skrankepaver eller en hær af grå embedsmænd«

Hvor er det dejligt, når Berlingske giver plads til debat om kunst og kultur. Mere af det, tak.

Men jeg er alligevel nødt til at reagere på Anne Degn Hørdums indlæg i avisen 31. marts, fordi hun fremmaner en række misforståelser om Statens Kunstfond.

Først må jeg skuffe med, at det ikke er en grå hær af embedsmænd, som sidder i et hemmeligt lokale og fordeler kunststøtten på borgernes regning. Tværtimod består de faglige udvalg i Statens Kunstfond af en meget bred og nøje sammensat skare med en helt særlig indsigt i de forskellige kunstformer. Disse udvalg står for at uddele støtte til projekter og kunstnere på baggrund af deres ekspertise og en række helt klart definerede kriterier og ambitioner, som dikterer lige præcis den mangfoldighed, som Anne Hørdum efterspørger.

I sin kritik af fonden for at være styret af skrankepaver overser Anne Hørdum også det faktum, at Statens Kunstfond beskæftiger sig med langt mere end blot at købe værker og støtte kunstnere.

Den direkte legatstøtte til skabende kunstnere udgør mindre end en femtedel af vores samlede regnestykke, mens største­delen af midlerne rent faktisk går til at fremme initiativer i skoler, kommuner, spillesteder, museer og biblioteker. Støtten fordeler sig i hele landet og på tværs af institutioner – til gavn for hele fællesskabet og det danske kulturliv.

Sådan er det skruet sammen, fordi den offentlige støtte selvfølgelig skal sættes ind der, hvor det innovative og banebrydende sker, men også der hvor, der er brug for et ekstra puf eller et større mod, end kommercielle aktører måske har råd til. Det handler ikke om at favorisere nogle frem for andre, men om at sikre mangfoldighed, kvalitet og udvikling.

Vi er her for at få øje på eliten og støtte vækstlaget, hvad enten man taler musik, scenekunst, billedkunst, arkitektur, kunsthåndværk, design eller litteratur.

Et godt eksempel er vores Mindcraft-­designudstilling i Milano, som for tiende år i træk præsenterer noget af det mest unikke og banebrydende, som Danmark har at byde på, når det gælder design og kunsthåndværk. Årets udstilling, der er kurateret af modeskaberen Henrik Vibskov, åbner i næste uge.

For de deltagende danske kunsthåndværkere og designere giver deltagelsen i Milano mulighed for at nå et stort internationalt publikum og samtidig skabe plads på nye markeder.

For alle os andre er det et synligt eksempel på, at grænserne mellem kunst, design og mode er i konstant forandring og til indbyrdes inspiration. Den kan man ikke leve foruden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.