Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Sygepleje-studerende uddannes til at samarbejde med alle faggrupper

Sygeplejestuderende Anja Hallsson skriver 8. november i Berlingske, at vi på sygeplejerskeuddannelsen lærer de studerende at optræde diskriminerende og nedgørende over for andre faggrupper, der er helt essentielle for borger- og patientforløb i sundhedsvæsenet. Særligt oplever Hallsson, at der bliver talt negativt om social- og sundhedsassistenter.

Hvert år optager vi en stor gruppe studerende, der er uddannet social- og sundhedsassistenter og har mere eller mindre erhvervserfaring. Det ser vi som en styrke, fordi den samlede gruppe studerende dermed får glæde af eksempler fra sundhedsvæsenet, som bidrager til at gøre undervisningen nærværende og nuanceret.

På uddannelsen er der også undervisere, som har startet deres karriere i sundhedssektoren som social- og sundhedshjælpere. Vi har derfor svært ved at genkende det, Anja Hallsson beskriver, men det er en alvorlig påstand, som vi som uddannelses-institution tager seriøst. Vi vil derfor følge op med dialog med vores studerende, studenterorganisation og undervisere.

Tværprofessionelt samarbejde

Sygeplejeuddannelsen fik sidste år ny studieordning. Den fokuserer på, at de studerende ikke alene skal være dygtige sygeplejersker, men også skal have viden og kompetencer til at kunne indgå i det tværprofessionelle samarbejde, som er en del af alle sygeplejerskers hverdag.

Derfor er de sygeplejestuderende siden sidste sommer startet på tværprofessionelle forløb sammen med bl.a. fysioterapeutstuderende som det allerførste på uddannelsen. Det har vi valgt for at understrege, hvor vigtigt det tværprofessionelle arbejde er i sundhedsvæsenet og for at give de studerende blik for den store fælles mængde viden og udfordringer, de deler som sundhedsprofessionelle.

Nysgerrighed og viden

Det tværprofessionelle uddannelsesprogram vil i foråret 2018 omfatte forløb i alle syv semestre på samtlige sundhedsuddannelser i UCC. Vi ønsker at styrke vores studerendes nysgerrighed og viden om hinandens professioner. På den måde udvikler de deres evne til at samarbejde respektfuldt og anerkendende om sundhedsfaglige udfordringer hos borgere og patienter.

Som uddannelsesinstitution er vi særligt forpligtet til at uddanne velfærdsprofessionelle, som har respekt for borgere og patienter, men som i lige så høj grad respekterer de samarbejdspartnere uden hvem, opgaverne ikke kan løses. En væsentlig kompetence hos sygeplejersker er at vide, hvor deres faglighed går til og anerkende, hvornår andre skal tage over. Det er et ansvar, vi daglig gør vores bedste for at leve op til.

Annegrete Juul er vicedirektør og Merete Brædder er uddannelsesleder, Professionshøjskolen UCC.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.