Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sommerselfie sommerskole

Timme Bisgaard Munk til klumme.
Timme Bisgaard Munk til klumme.

I gamle dage var du beskyttet mod andres feriebilleder. Det krævede nemlig dels en invitation til det frygtede billedforedrag og en lysbilledfremviser, som var umulig at flytte uden for hjemmet. Sådan er det ikke længere. Lysbilledfremviser med feriebilleder er blevet mobil og allestedeværende. Det er blevet et non-stop show, som ikke kan afslås. Giga-bytes af ferielykke rammer lige nu dit Facebook-feed døgnet rundt. Alt imens du selv poster løs fra strandkanten og skriver #lifeisgood. Det er desværre bad. Very bad. Det er en kommunikativ katastrofe. Det er ofte sindssygt selvfedt og sygt uinteressant. Ja, det er ligefrem til skade for dig og dit personlige brand. Den sandhed er dog tabu og skjult i et slesk hav af falske møsser likes for dine »venner«. Få mestrer nemlig kunsten at tage den gode sommerselfie. Dig, mig og alle mulige har derfor brug for at komme på en sommerselfie sommerskole ABC,

Lad os sætte det i værk inden næste fotomaraton fra fiskehandleren i Rørvig begynder igen igen. Her er nogle gode råd fra en modtager, som lurer løs på dine sommerselfier. Vi elsker dig. Vi elsker din kærlighed til din familie, dine børn og din kæreste. Vi vil gerne anerkende den kærlighed. Vi vil gerne bekræfte vores fælles bånd og vise, at vi har set dig. Men vi vil ved Gud ikke like, når du slår os i hovedet med, hvor meget rigere, lækrere og lykkeligere du og din familie er. Hvad der teoretisk er forskellen på at bekræfte sociale bånd i fællesskab kontra signalere status og forskelle.

Det første deler og spreder mere kærlighed. En positiv anerkendelses-spiral opstår og skinner på os alle som den tyske sociolog Honneth så smukt har skrevet om. Det sidste gør os blot grønne af misundelse og underkaster os din ideale selvfremstilling. Impression management kaldes det på engelsk. Her prøver du blot at imponere os og reducere os til fans og tilskuere. Det er egocentrisk og ikke særlig hyggeligt. Tilbage står vi helt uberettiget mindre glade for vores knap så dejlige ferie, familie og forhold. Det gør ondt, fordi din ferielykke bliver en skarp og farlig kniv i vores ferieliv. Strømmen af feriebilleder bliver til selvkritik.

Vi er ikke længere dine venner, vi er et middel til, at du kan kommunikere med dig selv om, hvor fantastisk du er, ifølge dig selv. Vi er oprigtigt optaget af din familie og dit liv, men vi er oprigtigt kede af at være vidne til din selvhævdende selvglæde. Husk det, næste gang du trykker på knappen fra Falsled Kro eller toppen af bjergetapen. Lad være, hvis du elsker dine venner. Stop nu og hold ferie.

Mange sommerferie-selfier er ikke blot selvglade, de er også kedelige. Det er der desværre en god grund til. De sociale medier er massemedier, hvor vi har samlet store mængder mennesker, vi kender på tværs af de roller, vi spiller i livet. Det skaber en social konvergens og kontekst kollaps, som betyder vi kun tør vise vort mest konforme bredt acceptere selv. Resultatet er en ørkesløs række af kedelige billeder af børn, mad og hyperkonforme sociale ritualer. Her er dog en løsning og udvej. Sæt dig i tilskuernes sted og hjælp andre. Kom med et godt råd eller tip til deres sommerferie. Hokus pokus, så har du bestået sommerselfie sommerskolen. Belønningen er en bedre sommerferie for dig og dine venner ude i virkeligheden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.