Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

PostNords erhvervs-eventyr koster dyrt

»Vognmandsbranchen oplever, at PostNord kaprer markedsandele fra de private ved at dumpe priserne på den fragt, der ikke er en del af postbefordringspligten. Postens priser synes designet til at presse eksisterende vognmænd ud af markedet.«

I sidste uge kunne den svensk/danske postkoncern PostNord offentliggøre et underskud for 2016 i den danske del af koncernen på 1,5 mia. danske kr., der indebærer, at egenkapitalen er væk.

Langt hovedparten af underskuddet skyldes dog, at PostNord har valgt at nedskrive sine aktiver inden for blandt andet brevområdet med næsten 975 mio. kr. Det efterlader et driftsunderskud på omkring 475 mio. kr. Spørgsmålet er, om driftsunderskuddet primært skyldes den statslige befordringspligt, eller om hovedforklaringen i stedet er de andre forretningsområder uden for kerneforretningen, som PostNord har begivet sig ud på.

Under alle omstændigheder har det store underskud igen skabt usikkerhed om den danske postservice, og om PostNord nu endnu en gang skal have en hjælpende hånd fra politikerne på Christiansborg. Det er ellers mindre end et år siden, at politikerne sidst hjalp PostNord med en besparelse via en betydelig forringelse af postservicen.

Som repræsentanter for to organisationer, der både tæller store postkunder og mange private distributionsvirksomheder og vognmænd, der er i daglig konkurrence med PostNord, er vi ikke i tvivl: I stedet for at gøre en enkelt virksomheds driftsøkonomi til et politisk problem, skal vi holde øjnene på bolden og sikre en sund konkurrence på postområdet. Det er nøglen til at skabe en god og fair fremtidig postservice i Danmark med fokus på kunderne.

Det betyder, at man politisk må have PostNords underskud under lup. Det er eksempelvis relevant at spørge, om koncernens underskud primært kommer fra de opgaver, som staten har bedt PostNord løse (postbefordringspligten), eller om underskuddet kommer fra andre forretningsområder, som PostNord selv har kastet sig over i konkurrence med vores medlemmer. Vi nævner i flæng vinudbringning, tøjlevering, madudbringning, reklameomdeling og fragt, herunder stykgods.

En opgørelse fra 2015 viser, at det er erhvervseventyrene, som koster i regnskabet. Hele 84 procent af underskuddet i 2015 kom fra andre forretningsområder end postbefordringspligten.

Vognmandsbranchen oplever, at PostNord kaprer markedsandele fra de private ved at dumpe priserne på den fragt, der ikke er en del af postbefordringspligten. Postens priser synes designet til at presse eksisterende vognmænd ud af markedet.

Vi kender endnu ikke detaljerne om PostNords regnskab for 2016. Når de foreligger, bør politikerne tænke sig grundigt om, inden de træffer beslutning om, hvad der skal gøres. Underskudsgivende erhvervseventyr uden for kerneforretningen bør sælges fra. Man kunne også vælge at privatisere PostNord. Det kunne fint kombineres med at sende postbefordringen i udbud blandt de private selskaber, der allerede i dag yder landsdækkende postservice uden behov for offentlig støtte.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.