Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Klumme

Politik, løgn og journalistik

Lisbeth Knudsen: Det amerikanske valg har udløst en interessant debat om politik, løgn og journalistik, som fortjener opmærksomhed også her i landet.

Lisbeth Knudsen, ansv. chefredaktør
Lisbeth Knudsen, ansv. chefredaktør

Antagelsen er, at tendensen i amerikansk politik er, at man efter en æra med politisk spinkultur og alt det, som vi også kender vældig godt til her i det hjemlige politiske miljø, er nået frem til »The post-truth policy« æraen. Tidspunktet hvor det ikke længere tæller, om det er sandt eller falsk, hvad der siges i de politiske budskaber og argumenter, men hvor det handler om at servere de falske budskaber på en så overbevisende måde, så det giver flest stemmer, og så det er de argumenter, der huskes bedst af den brede vælgerbefolkning. Så lader man gerne en mindre elite af intellektuelle, eksperter og medier med begrænset publikum grave sig ned i at tjekke fakta, og om det nu er sandt, hvad der siges. Til samme politiske disciplin hører at indsamle selektive facts til at bekræfte politiske argumenter og bevidst udelade andre vel vidende, at sandheden dermed fordufter i tågerne, men budskabet bliver lettere forståeligt og mere overbevisende.

DEN INTERESSANTE DISKUSSION I kølvandet på den nye politiske tendens til fuldkommen rå spekulation i at manipulere med og fordreje sandheden er inde og røre ved noget af det nærmest hellige i den journalistiske tradition: fairness og balance. Det vil sige det klare mantra om, at høre begge parter i en sag og udvise almindelig fairness i fremstillingen af konfliktende synspunkter. Det gode spørgsmål er: Hvis den ene part siger noget åbenlyst falsk, skal det synspunkt så have lige så meget vægt som det konfliktende synspunkt? Journalisterne er opdraget til at tænke på deres egen rolle som neutrale formidlere. Den obligatoriske model for en artikel er at gengive, at han siger det, og hun siger det. Så må læserne selv konkludere, hvem de tror på, med mindre en eller anden ekspert kan tages til indtægt for, at den ene part er på vildspor. Så finder vi en anden ekspert, som siger det modsatte for at skabe balance. Meget i journalistik handler om ikke selv at tage ansvar for sandheden men at gengive forskellige synspunkter lige fair, uanset hvor sandt eller falsk budskabet er. En af årsagerne til, at tiltroen til medierne er blevet mindre, på samme måde som tiltroen til politikerne, er måske, at vi ikke tager ansvar for at forvalte sandheden mere end balancen. Folk vil ikke have falske beskyldninger og politisk mudderkastning. De vil have rigtig svar.

Begrebet fakta-tjek vandt frem stort i danske medier under den seneste valgkamp. Og vi kommer til at se meget mere af det. Akkuratesse, upartiskhed og fairness kombineret med engagerende, letforståelig og altid opdateret journalistik er programerklæringen i mange mediers journalistiske kogebog. Det betyder reelt: Hold publikum fascineret, gør det på to minutter og 30 sekunder, undlad for meget kompleksitet, giv alle parter lige meget og giv os hele tiden noget nyt. Journalistikken må i en »post-truth policy« æra som imperativ have at fortælle sandheden og afsløre løgnen. At vise kompleksiteten og perspektivet. At konstatere at alt ikke handler om en balance, hvor alt er lige rigtigt, men hvor der selvfølgelig er forskellige politiske løsninger på samfundets udfordringer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.