Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Omskæring af drenge er ikke en pligt i islam – intet rask barn fortjener at blive skåret i

Foto: privat
Foto: privat

Omskæringsdebatten bærer tit præg af påstanden om, at omskæring er helligt for muslimer. Det islamiske grundlag for dette synspunkt er dog vagt.

Islams mest centrale fundament baserer sig på fem søjler: Trosbekendelsen, de fem bønner, almisse, fasten og pilgrimsfærden. Ej heller i Koranen er omskæring nævnt. Det er først, når man søger i hadith-teksterne, at man finder den første nævnelse af omskæring. En hadith er en beretning om profetens sædvane i forskellige tilfælde. De anvendes blandt muslimer som inspiration til, hvad der kan gøres i forskellige forhold.

Koranen påpeger, at den ikke kan undvære haditherne, da den selv refererer videre til profetens beretninger ved forhold, Koranen ikke forholder sig til. Så længe Koranen ikke modsiges, da Koranen har lovmæssig forrang over haditherne, er haditherne gældende. Haditherne omtaler omskæring alene i følgende vending med et eksempel fra hadith 779: Jeg hørte Profeten sagde, »Fem praksis er karakteristisk af Fitra: omskæring, intimbarbering, trimning af overskæg, klipning af negle og barbering af armhulerne.«

Omskæring er heraf ikke et helligt ritual, men er ligeså lidt centralt for islam, som det er at intimbarbere sig. Omskæring skiller sig dog skarpt ud fra de andre ved, at man irreversibelt amputerer en rask kropsdel.

Kun én hadith uddyber, hvorfor omskæring skulle være et hygiejnespørgsmål:

»...hvis forhuden forbliver, mens urinen kommer ud af urinrøret, vil noget af det samle sig, og dette vil forårsage irritation og infektion, hver gang forhuden presses vil noget af urinen komme ud, hvilket medfører urenhed« (Tuhfat al-Mawdood, 158-159).

Denne opfattelse er dog med vores nuværende sundhedsfaglige viden ikke korrekt. Alle drenge, også omskårne, skal vaske sig. Det er ikke sværere at lære sin dreng at vaske sig under forhuden med rindende vand end at lære ham at børste tænder. I førnævnte hadith antages det, at manden ikke har renset sin penis i længere tid, da infektion ikke er sandsynlig, så længe man simpelt vasker sig selv jævnligt. Selv ved et tilfælde af infektion har lægevidenskaben heldigvis opfundet et uproblematisk behandlingsmiddel, antibiotika.

Omskæring bør være et personligt valg, som personen, der omskæres, bør vælge alene for sig selv, fra han bliver myndig. Omskæring er ikke en pligt i islam og ud fra islamisk ret i hvert fald ikke mere forpligtende end de fem islamiske søjler, som mange muslimer ej heller udfører, også selvom disse har retlig forrang. Islam betragter mennesket som skabt perfekt af Allah. Ingen amputation af en rask og funktionel kropsdel er nødvendig i islam – og især ikke ved tvang, når personen ikke kan give samtykke. At skære i raske mennesker er at gøre skade på dem. Intet rask barn fortjener at blive skåret i. Skån din søn og stil dig kritisk til omskæring, for din dreng er født perfekt, som han er.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.