Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentaren

Multikulturel konkurrenceevne

Jens Klarskov og Erik Østergaard: Den hårde retorik, som skaber myten om Danmark som fremmedfjendsk, stemmer ikke overens med virkeligheden i erhvervslivet. Danmark kommer til at mangle arbejdskraft - og nydanskerne står klar.

»Mangfoldigheden rummer alle med nydansk baggrund og er ikke blot et spørgsmål om at tage et socialt ansvar ved at ansætte nydanskere med en plettet straffeattest. Det skal i høj grad bidrage til innovation og udvikling på arbejdspladsen, som igen giver øget konkurrenceevne.«
»Mangfoldigheden rummer alle med nydansk baggrund og er ikke blot et spørgsmål om at tage et socialt ansvar ved at ansætte nydanskere med en plettet straffeattest. Det skal i høj grad bidrage til innovation og udvikling på arbejdspladsen, som igen giver øget konkurrenceevne.«

Den hårde retorik, som skaber myten om Danmark som fremmedfjendsk, stemmer ikke overens med virkeligheden i erhvervslivet. Mangfoldigheden trives på de danske arbejdspladser, og der bliver gjort et stort og nødvendigt stykke arbejde for at styrke integrationen.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen inviterede i starten af året en større gruppe nydanskere fra Askerød med en såkaldt blakket baggrund til en tår kaffe med en række erhvervsledere på Marienborg. Anledningen var at vise både de unge og omverdenen, at selv om man er lidt mørk i huden og har en plettet straffeattest, så er der også plads til en i erhvervslivet. At mødet ikke blot var et mediestunt ses af det faktum, at en del af drengene nu har fået job og går en lysere fremtid i møde.

De positive erfaringer med drengene fra Askerød viser, at der selv i en tid, hvor der ikke er mangel på arbejdskraft, er en vilje i erhvervslivet til at styrke integrationen og tage et ansvar. Det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke kan og bør gøres langt mere.

Mangfoldigheden rummer alle med nydansk baggrund og er ikke blot et spørgsmål om at tage et socialt ansvar ved at ansætte nydanskere med en plettet straffeattest. Det skal i høj grad bidrage til innovation og udvikling på arbejdspladsen, som igen giver øget konkurrenceevne.

Blandt virksomhederne på Marienborg var kloakservicevirksomheden Leif M Jensen A/S, der som medlem af Dansk Transport og Logistik (DTL) og Dansk Erhverv er en del af projektet Tag plads i førerhuset, hvor nydanskere bliver inviteret op i lastbilerne for at prøve kræfter med jobbet som chauffør.

Virksomheden har i de seneste år fået øjnene op for det budskab, der var centralt på Marienborg den dag i januar. De tager del i indsatsen med begrundelsen, at det ikke kan betale sig for virksomhederne at lade være. Kun tre procent af arbejdsstyrken i den del af transportbranchen, som fragter gods, har eksempelvis indvandrerbaggrund. Det svarer til ca. 1.000 ansatte ud af i alt 34.000 ansatte i den samlede branche og set i forhold til, at nydanskere i dag udgør otte procent af det danske arbejdsmarked, er det en for lav andel. Den lave andel i transportbranchen skyldes overvejende, at rekrutteringen er sket via virksomhedernes eksisterende netværk.

Det er ikke tilfredsstillende med så lav en andel af nydanskere i transportbranchen. Det vil skade vognmændene på sigt. Det viser erfaringerne fra de brancher, der har været gode til at udnytte den ressource, som nydanskerne udgør. Her har man bl.a. haft færre rekrutteringsproblemer at slås med i tider med fremgang og mangel på arbejdskraft.

Det er det manglende fokus på at ansætte nydanskere, som har fået godsvognmændene til at tage initiativet Tag plads i førerhuset, hvor transportvirksomhederne får hjælp til at uddanne og ansætte nydanske chauffører. Integrationsministeriet har bevilget pengene, og DTL, Foreningen Nydansker, Transport UddannelsesCenteret og jobcentrene i en række kommuner er gået sammen om at udvikle en model, der skal skaffe og ikke mindst fastholde arbejdskraften.

Projektet skal være med til at sikre, at mangfoldighed og arbejdet for integration fremover ikke primært trækkes af de store virksomheder. Microsoft, Ikea, Silvan og Dansk Supermarked er blandt de mange gode eksempler på virksomheder, der har arbejdet målrettet for og haft succes med at bringe mangfoldigheden ind i virksomhederne og bevist, at det betaler sig. Med Tag plads i førerhuset får de små og mellemstore virksomheder i transportbranchen også mulighed for at komme med på vognen. De har i sagens natur ikke de samme ressourcer til at sætte mangfoldighed på dagsordenen. Tag plads i førerhuset leverer derfor de ekstra redskaber og ressourcer, der skal til for at transportvirksomhederne kan fastholde fokus på det, de er gode til og samtidig få plads til at gå nye veje ved at rekruttere nydansk arbejdskraft.

Vi har - offentlige som private - ikke alene et ansvar for, men også en fordel af at hjælpe integrationen på vej. Lad os gøre det sammen og udnytte hinandens styrker. De offentlige penge og private kræfter, som vi investerer i de små og mellemstore virksomheder i dag, kommer mangefold tilbage. Derfor håber vi også, at projektet kan være med til at inspirere andre sektorer, der heller ikke for alvor er kommet i gang med at ansætte nydanskere.

Danmark kommer til at mangle arbejdskraft - og nydanskerne står klar. Vi skylder hinanden og os selv at få hænderne til at mødes!

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.