Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Lomborg: Elbilens beskidte hemmelighed

Bjørn Lomborg: Bag elbilernes bæredygtige image gemmer sig en CO2-hørmende historie om en alt for høj pris for alt for lidt. Elbilen kan være en fin idé om nogle årtier, men er i dag slet ikke klar til at stå distancen i kampen mod global opvarmning.

Solstrålehistorien om bilturen ned ad dydighedens bæredygtige vej i eksempelvis en Nissan Leaf glemmer i forbifarten kapitlet om, at den elektricitet, som driver vidunderet frem, i høj grad er produceret via fossile brændsler, ligesom at bilen allerede har en omfattende CO2-udledning på CVet, inden den har forladt produktionsbåndet. Foto: Philipe Desmazes/AFP
Solstrålehistorien om bilturen ned ad dydighedens bæredygtige vej i eksempelvis en Nissan Leaf glemmer i forbifarten kapitlet om, at den elektricitet, som driver vidunderet frem, i høj grad er produceret via fossile brændsler, ligesom at bilen allerede har en omfattende CO2-udledning på CVet, inden den har forladt produktionsbåndet. Foto: Philipe Desmazes/AFP

Elbiler promoveres som den smarte vej til en bæredygtig fremtid. Reklamer forsikrer os om »nul-udledning«, mens elbilfabrikanten Better Place forudser, at vi vil have 400.000 elbiler i Danmark i 2020. Sidste år blev der dog kun solgt 527 elbiler, og der er utrolig langt til Better Places fremtidsscenarier.

Forbrugerne forbliver skeptiske over for elbilernes korte rækkevidde, høje priser og logistikken med hensyn til batteriskift. Men de, der har investeret i en elbil, kan vel være sikre på at være virkelig miljøvenlige, ikke sandt? Ikke rigtigt, nej.

For elbilsfortalere såsom den amerikanske skuespiller og aktivist Leonardo DiCaprio er hovedargumentet for deres elbiler, om det så er hans 2.1 million kroners Fisker Karma eller en 258.000 kroners Nissan Leaf, at de ikke bidrager til den globale opvarmning. Og det er også helt rigtigt, at elbilerne ikke forårsager CO2-udledning på de danske veje. Men energien brugt til deres produktion og gentagne opladninger udleder langt mere CO2, end de fleste er opmærksomme på.

I 2012 foretog Journal of Industrial Ecology en omfattende analyse af livscyklussen for elbiler og benzinbiler. Den viste, at næsten halvdelen af elbilernes CO2-udslip stammer fra tilvirkningen af bilen. Specielt batteriproduktionen skaber stor udledning, hvor eksempelvis minedrift af lithium er alt andet end grøn. I modsætning hertil udgør produktionen af benzinbiler kun 17 pct. af deres livstids-CO2-udslip. Når elbiler ruller ud ad produktionsbåndet, har de allerede været ansvarlige for 13.600 kg CO2-udledning, mens udledningen for konventionelle biler er 6.450 kg.

Mens elbilejere kan køre rundt og føle sig dydige, genoplader de stadig med elektricitet, der i høj grad er produceret med fossile brændsler. Derfor viser livscyklusanalysen også, at en gennemsnitlig elbil for hver kilometer kørt indirekte udleder 110 gram CO2, hvilket dog er langt bedre end en konventionel bil af samme størrelse, der udleder 215 gram. Men husk, at produktionen af elbiler allerede har resulteret i væsentlige udledninger, der svarer til 128.000 kilometers elbilkørsel.

For at kunne ende med et grønnere aftryk, skal elbilen derfor køre langt. Det viser sig at være noget af en udfordring. Tag for eksempel verdens bedst sælgende elbil, Nissan Leaf. Den har kun en rækkevidde på 117 km pr. opladning. Bilister, der forsøger sig med lange ture, som i en BBC-testkørsel rapporterer, at genopladningen tager så lang tid, at den gennemsnitlige fart er tæt på ti km/t – nogenlunde den samme som for en gennemsnitlig motionsløber.

Hvad der gør regnskabet endnu værre, er, at elbilernes batterier svinder over tid, ligesom i en mobiltelefon. Nissan estimerer, at batteriet efter fem år vil have en rækkevidde på blot 88 km. Som MIT Technology Review beskrev sidste år: »Kør ikke din Nissan Leaf for meget.«

Derfor bliver elbilen ofte købt som den anden bil til husholdningen og kun brugt til få og korte ture. Hvis elbilen derfor kun kører 80.000 kilometer i løbet af dens levetid, vil den voldsomt høje produktionsudledning betyde, at bilen faktisk har udledt mere CO2 i atmosfæren end en sammenlignelig benzindreven bil over samme antal km. Og hvis elektriciteten, der bliver brugt til genopladning af batterier, først og fremmest kommer fra kulkraftværker, vil dette være ansvarligt for udledning af 261 gram CO2 for hver eneste kilometer, der er kørt – altså 46 gram mere end en sammenlignelig benzindreven bil.

Selv hvis elbilen har kørt 150.000 km, og ejeren har holdt sig væk fra ren kulkraft, vil bilen stadig kun forårsage 24 pct. mindre CO2-udledning end det benzindrevne alternativ. Det er meget langt fra »nul udledning«.

Over hele bilens levetid, vil elbilen være ansvarlig for 8,7 ton CO2-udledning mindre end den gennemsnitlige konventionelle bil. 8,7 ton kan lyde som en væsentlig mængde, men lad os sætte det i perspektiv. De nyeste og bedste estimater af skaden fra global opvarmning af et ekstra ton CO2 ligger på 31 kroner. Det betyder, at en optimistisk vurdering af den undgåede CO2-udledning relateret til elbiler vil give ejeren mulighed for at spare verden for 252 kroners skader. Til sammenligning kan 8,7 ton CO2 undgås på det europæiske kvotemarked for 308 kroner.

Når Danmark giver elbiler fritagelse fra registreringsafgiften, der for en Nissan Leaf ville ligge på over 400.000 kroner, er det således en overordentlig ringe måde at føre miljøpolitik. Vi betaler 400.000 kroner for at undgå 252 kroners skader. For hvert ton CO2 vi undgår, betaler vi omkring 46.000 kroner eller 1.300 gange mere, end vi ville betale på det europæiske kvotemarked. En sådan pris er formentlig den absolut ringeste klimainvestering i både Danmark, Europa og resten af verden.

Elbilen vil sagtens kunne være en god idé om et par årtier, men som en måde at tackle global opvarmning på i dag, gør den stort set ingenting for en vanvittig høj pris. Den reelle udfordring er at udvikle grøn energi, der er billigere end fossile brændsler. Det kræver i stedet, at der investeres langt mere i grøn forskning og udvikling. Når vi alligevel fokuserer på at få elbilerne på markedet nu, er det at sætte vognen foran hesten og endda en både ubekvem og dyr vogn.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.