Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opinion

Københavns trafik ramt af Kabell-nedbrud

»Kan man ikke overtale folk til at vælge bilen fra, kan man altid gøre forholdene for bilisterne så utålelige som muligt, synes ræsonnementet at være.«

Tv: Thomas Møller: Th: Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell, Enhedslisten.
Tv: Thomas Møller: Th: Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell, Enhedslisten.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EH) beskylder i Berlingske Københavns Politi for at politisere, når de med henvisning til trafikafviklingen tillader sig at sige nej til at nedlægge p-pladser, lukke veje og sænke hastigheden.

At politiet skal give sit samtykke, når landets kommuner ønsker at ændre på færdselsforholdene, giver imidlertid god mening.

Politiet besidder nemlig ikke bare den nødvendige faglighed, når det gælder om at vurdere, hvordan trafikken afvikles bedst og mest sikkert. Det gør det også uden skelen til den politiske dagsorden.

Det sidste er en vigtig pointe. Også selv om det tydeligvis irriterer teknik- og miljøborgmesteren i København, for hvem cyklisme for længst er blevet målet i sig selv. I sin iver efter at omdanne hovedstaden til en internationalt anerkendt cykelby glemmer teknik- og miljøborgmesteren, at København er en by for alle, også dem med bil. Det ses flere steder rundt om i byen.

På Nørrebro har kommunen for eksempel haft tre forsøgsområder, hvor man har kunnet »tage gaden tilbage«. Det betyder, at man i dagtimerne har kunnet afspærre parkeringspladser for at gøre plads til fødselsdagsarrangementer, sjippekonkurrencer eller breakdance-battles. Andre steder spærres eller ensrettes gader, mens p-pladser nedlægges i et omfang, så en beboerlicens i flere bydele for længst er blevet en lotteriseddel.

På Amager skal hovedfærdselsåren Amagerbrogade »trafiksaneres«. På nudansk betyder det, at vejbanerne indskrænkes fra to til en i hver retning. »Ønsket er at fjerne den gennemkørende og derfor unødvendige trafik,« skriver kommunen selv. Derfor bliver der så godt som ingen buslommer ved stoppestederne. Konsekvensen bliver, at »flere steder vil bilisterne opleve at holde bag en holdende bus«.

Kan man ikke overtale folk til at vælge bilen fra, kan man altid gøre forholdene for bilisterne så utålelige som muligt, synes ræsonnementet at være. Ydermere er det tankevækkende, at en borgmester åbenbart mener sig i sin gode ret til at bestemme, hvad der er nødvendig og unødvendig trafik.

Morten Kabell afviser ganske vist, at han ligefrem hader biler. Og selv om det nok ikke forholder sig helt så galt, er det ikke desto mindre det indtryk, han efterlader.

Til kommunens hårdtprøvede bilister har hans affærdigende svar således været: Tag bussen! Svaret er arrogant og afslører en borgmester, som lever afsondret fra den virkelighed, der gælder i mange familier, hvor bilen er det kit, der binder hverdagens kaos sammen.

Som bilejernes interesseorganisation vil FDM gerne være med til at diskutere, hvordan vi indretter København, så der er plads til både biler, cykler og fodgængere. Men udgangspunktet må være en balanceret løsning, der tilgodeser alle trafikantgrupper, og hvor ideologien ikke overskygger hensynet til trafikafviklingen.

Derfor er det også kun godt, at Københavns Politi sikrer netop den, når kommunen ikke selv vil. Det er ikke politik, det er sund fornuft.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.