Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opinion

Kære DSB: Prøv selv at tage toget

»Skal kollektiv transport nogensinde udgøre et reelt alternativ til bilismen... så er det bydende nødvendigt at gøre op med de evindelige uregelmæssigheder.«

Jesper Elbrønd Skovgaard
Jesper Elbrønd Skovgaard

Forsinkelser. Aflysninger. Signalproblemer. Om og om igen. Der har været signalproblemer, siden jeg var dreng. Med risiko for at lave en middelmådig joke, men var det ikke på tide at få repareret det signal så vi alle sammen kan komme videre?

Forleden var det så en fejl på toget. Teknisk vist nok, eller også var det elektrisk. For en gang skyld ikke det forheksede sporarbejde på Fyn, det var næsten en befrielse. Så bander hele perronen i kor for døve øren, for alle medarbejdere er for længst stukket af og erstattet af 7eleven, der sælger tudekiks og trøstechokolade.

Den diplomatiske person vil kalde det kritisabelt. Egon Olsen ville udtrykke det anderledes, og det dulmer ikke min utilfredshed, når en velmenende togfører opfordrer til tålmodighed og fællesskabsfølelse: »Det vigtigste er jo, at vi alle sammen når frem...« Nej, egentlig ikke. Så er overliggeren sat for lavt. Hvis ikke de kan nå Slagelse Station til den aftale tid, så må de køre hjemmefra noget før. Det gør vi andre.

Spørgsmålet trænger sig uundgåeligt på, mere og mere insisterende og efterhånden i ren forbløffelse: Hvad hulen foregår der? Hvordan kan så stort et organisatorisk apparat med så vigtig en samfundsmæssig funktion vedblive med at fungere så sløjt? Med alle de ressourcer, ansatte og erfaring, er dette så virkelig deres fulde potentiale, eller har de bare vænnet sig til at underpræstere så længe, at det er blevet deres nye status quo?

Jeg anerkender naturligvis, at togdrift er et omfattende, sårbart og krævende system. Jeg er bare blevet ligeglad. Skal kollektiv transport nogensinde udgøre et reelt alternativ til bilismen – i økonomiens, miljøets og trafikkens navn – så er det bydende nødvendigt at gøre op med de evindelige uregelmæssigheder. Én gang for alle. Adfærdsregulerende tiltag som roadpricing og betalingsringe alene vil aldrig være nok.

Korrekt, forsinkede tog er ikke verdens undergang, og jeg bliver nogle gange en nævenyttig lille mand på Slagelse Station. Men tænk over det. Har nogen været på ferie, vil den offentlige transport være en af de første ting de nævner. Fordi offentlig transport er et symbol på samfundet, en målestok for statens evner og kompetencer. Er togdriften ustabil, så er alt andet det sikkert også. Og vice versa. Hvis det danske smørhul skal overleve på egenskaber som viden, dygtighed og omstillingsparathed, så sendes et bekymrende signal om sjusk og ligegyldighed.

En bekendt oplevede engang de ansvarlige for togdriften i Singapore græde på åben skærm, fordi de ikke nåede succeskriterierne. Krokodilletårer og kulturelt hysteri, måske, men i det mindste et udtryk for anger. Herhjemme er det nærmest fast tradition at udbetale bonus og gyldent håndtryk for vel eksekveret fiasko. Der savnes i den grad ansvar og konsekvens.

Under den amerikanske borgerkrig nød sydstatsgeneralen Robert E. Lee beundring fra sine tropper, bl.a. fordi han sov, spiste og levede som de, udholdt de samme strabadser og bragte de samme ofre. Måske alle ledere i DSB skulle tvinges til at tage toget på arbejde. Hver dag, også når de har møde med transportministeren. Så kan de opleve den service, de dagligt byder de selvsamme mennesker, som udgør deres eksistensgrundlag. Eller hvad med tog til tiden eller gratis transport? Det ville både lette stemningen på perronen og med garanti sætte fut i sporarbejdet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.