Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Islam – et håndværkertilbud

»Kristendommen er islam overlegen lige nu. Islams potentiale er enormt, men bliver i øjeblikket ikke indfriet. Stagnation gennemsyrer religionen.«

»Hvad har man, hvis man ikke er i stand til at kritisere egen religion, som det er tilfældet med islam? En ikke-dynamisk, ikke-udfordret, ikke-udviklende størrelse. Det går ikke. I dag ser vi konsekvensen for islam, som netop er en stagnerende størrelse. Kristendommen har formået at udvikle sig via reformation og derved overhalet den stagnerende islam.« På billedet en statue af Martin Luther.
»Hvad har man, hvis man ikke er i stand til at kritisere egen religion, som det er tilfældet med islam? En ikke-dynamisk, ikke-udfordret, ikke-udviklende størrelse. Det går ikke. I dag ser vi konsekvensen for islam, som netop er en stagnerende størrelse. Kristendommen har formået at udvikle sig via reformation og derved overhalet den stagnerende islam.« På billedet en statue af Martin Luther.

For nylig skrev min partikollega, Mai Mercado, en kronik med overskriften »kristendommen er bedre end islam«. På beklagelig – og dog alligevel en smule forudsigelig – vis nåede mange kritikere ikke videre end overskriften, før der blev tyet til rygmarvsreaktioner om polarisering og lignende. Mai Mercados kronik har gode, solide pointer, og jeg vil gerne udbygge, hvorfor jeg ligeledes mener, at den evangelisk-lutherske kristendom er islam overlegen set ud fra et øjebliksperspektiv.

Læs også: Kristendommen er bedre end islam

Selvom kristendommen bestemt har haltet efter adskillige gange i løbet af historien, har den siden korstogene og inkvisitionen generelt udviklet sig til det, jeg i dag betegner som et smukt hus. Islam havde derimod sin storhedstid for 1.000 år tilbage, hvilket desværre blev neutraliseret af osmannernes dannelse af den arabiske verden som et udkantsområde. Islam er i dag et håndværkertilbud, der trænger til en gedigen renovering.

En af de essentielle, nuværende forskelle på kristendommen og islam er individrettigheder. Respekten for individet. Respekten for begge køn. Respekten for adskillelse af religion og det moderne samfund. Det hænger uomtvisteligt sammen med den nærfortolkning af Koranen, som en ikke ubetydelig del af muslimer har verden over. For ja, alle religioners – herunder bestemt også kristendommen og Bibelen – rummer voldelige, udemokratiske passager. Forskellen er, hvorledes religionens tilhængere fortolker dem. Kristendommen har fundet ud af at skille 1.000 år gamle ord og betydninger fra den moderne verdens gøren og laden, og selvom majoriteten af muslimerne ligeledes formår at gøre det samme med islam, så er der rådne æbler i mængden, som agerer slavisk ud fra hvert eneste nedskrevne ord. Desværre er der i dag langt flere rådne æbler i islams kurv sammenlignet med kristendommens.

Den måske vigtigste forskel på islam og kristendommen er selvkritik. Det har kristendommen formået at tage til sig gennem årene, hvorimod islam i nyere tid konsekvent har forkastet selvkritikken. Dette ses flere forskellige steder, hvad enten det gælder portrættering af religiøse skikkelser, attituden til inklusion af religion ved læringsinstitutioner eller erkendelsen af, at der findes ekstremister, der benytter islam som en kujonagtig undskyldning for deres sygelige terrorhandlinger.

I enhver religion skal der være plads til selvkritikken. For hvad har man, hvis man ikke er i stand til at kritisere egen religion, som det er tilfældet med islam? En ikke-dynamisk, ikke-udfordret, ikke-udviklende størrelse. Det går ikke. I dag ser vi konsekvensen for islam, som netop er en stagnerende størrelse. Kristendommen har formået at udvikle sig via reformation og derved overhalet den stagnerende islam.

Læs også: Religionslærere er enige i Konservatives kristendomsforslag

Det kan ikke benægtes, at islam alt for ofte – og af alt for mange – bliver brugt som grundlag for voldelige handlinger. Det ses ikke på samme måde inden for kristendommen. Nuvel, der er enkeltstående tilfælde af fanatiske religiøse ekstremister, som bruger kristendommen og Bibelen til at udføre forfærdelige, voldelige aktioner. Men det er ikke en tendens. Desværre er det voldelige aspekt efterhånden blevet en tendens i en fraktion af islam.

Ofte vinder den voldelige opførsel frem, når islam bliver kritiseret. En svag religion er defineret ved ikke at kunne modtage og tåle kritik fra både eksterne og interne kilder. Islam er svag i øjeblikket, og jeg vil kæmpe med næb og kløer for at reformere religionen til det bedre. Det muslimske svar til kritik er ofte, at »I skal gøre som vi«, og det går ikke. Islam skal kunne tåle kritik, ligesom alle andre religioner skal kunne. Tåler man kritik, udviser man tolerance, og med tolerancen følger ofte forståelse og refleksion. Tænk engang, hvad diverse religioner kunne opnå via tolerant, reflekterende sameksistens. For ligesom islam i dag er i krise, så er potentialet enormt. Det beviser den islamiske guldalder blandt andet – en tid, hvor folk i udpræget grad levede en tilværelse i fred og fordragelighed. Dette gjaldt både for muslimer, kristne og jøder imellem. Hvem siger, vi ikke kan opnå sådan en smuk sameksistens igen?

Mai Mercado argumenterede for, at der i Danmark er religionsfrihed, men ikke nødvendigvis burde være religionslighed. Det støtter jeg fuldstændig. Kristendommen er en indgroet del af den danske kulturarv og –historie, og selvfølgelig skal kristendommen fylde en betydelig del af skoleundervisningen sammenlignet med f.eks. islam. Man behøver bestemt ikke være kristen for at være dansker, men det er svært at være dansker uden at have kendskab til kristendommen. Det er vigtigt at distancere »kendskab« fra »religiøs indoktrinering«, som nogle af kritikerne har råbt op om. At blive undervist i kristendommen i Danmark går ud på at øge kendskabet til den historie og det samfund, man lever i, ikke andet.

Læs også: Hvilke kristne værdier?

Kritikere vil påstå, at der keres for meget om fædrelandet. Til dem vil jeg blot sige, at jeg ikke mener, der er noget som helst forkert i at kere sig om sit fædreland. Hvorfor må man ikke være stolt af det land, man lever i? Alle – uanset religiøs overbevisning – må kere sig om det land, man lever i, og det er kun en positiv ting. At kere sig om fædrelandet har altid været en konservativ dyd, som jeg bakker fuldkommen op om.

Tilhører man en religion, må man mene, at det er den bedste sammenlignet med andre. Synes man, at en anden religion tiltaler en mere, må man enten konvertere eller reformere. Jeg har gennem længere tid været vidne til, hvordan min religion, islam, har været kristendommen underlegen. Jeg vælger at blive ved islam og kæmpe for reformationen af denne. Den protestantiske etik, som blandt andet er defineret ved individet, det sekulære, arbejdsmoral og selvkritik, er et pejlemærke, som alle religioner kan tage ved lære af.

Læs også: Reaktionære Mai Mercado

Der er intet galt i at påstå, at kristendommen er islam overlegen i skrivende stund. Religion er en dynamisk størrelse, som kan ændre sig. Islams potentiale er enormt, men bliver i øjeblikket ikke indfriet, da stagnation gennemsyrer religionen. Der bidrages med for lidt. Det første skridt på vejen mod forandring til det bedre er selverkendelse. At turde være selvkritisk som religion, som mennesker. Det kan være begyndelsen til genopbyggelsen af et smukt islam.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.