Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opinion

Hvorfor taler vi så grimt til hinanden?

Hanne Lindblad: Det er ikke i orden at kalde parkeringsvagten idiot eller hvæse af damen, der springer dig over i kassekøen. Uanset hvor meget ret du måtte have.

Parkeringsvagt
Parkeringsvagt

Dels fordi du ødelægger både din og hendes dag, og dels fordi du dermed bidrager til den verbale forurening. Den skærpede tone er en bombe under vores fællesskab.

Forleden så jeg en YouTube-film, hvor en mand overfuser en ældre dame i S-­toget, fordi hun angiveligt ridser hans cykel ved den måde, hun står ved siden af den på. Filmen er flere minutter lang, og situationen optrappes, også da to medpassagerer blander sig og beder ham tale ordentligt. »Du skal ikke kalde hende en fed so« indvender de, hvortil manden svarer: »Det har jeg da lov til, mand«.

Det fik mig til at tænke på, hvad det er der er sket med os. Hvorfor er det pludselig blevet normalt - ja, åbenbart legitimt - at tale grimt til hinanden? At overfuse andre i det offentlige rum og lade sine aggressioner vælte ud. Vi oplever det på gaden og på arbejdspladsen, i debatfora, på TV, i trafikken og i kassekøen. Overalt risikerer vi verbale overfald. Lunten er blevet kortere.

Det oplever vi hver dag hos Call me. Som mobilselskab formidler vi dagligt hundredtusindevis af samtaler, SMS’er og emails og er i dialog med tusindvis af kunder. Selvom vi, ligesom alle andre virksomheder, gør os umage med at yde god service, oplever vi jævnlig, at vores medarbejdere overfuses af kunder i telefonen, via mail eller på Facebook. Det er ikke unikt for os, men det er et problem. Også på samfundsplan.

Når kommunikationen udpines og misbruges, eroderer et af vores samfunds væsentligste fundamenter. Det går ud over den gode stemning og betyder også tab af arbejdsglæde og produktivitet..

Den dårlige tone har sneget sig ind under huden på os, men det betyder ikke, at den har hjemme der. Tværtimod vidner damens forskrækkede mine, de velmenende medpassagerers prompte reaktion, de mere end 150.000 visninger af filmen og 2.500 kommentarer under den om, at vi godt ved, at det ikke er i orden. Men samtidig vidner kommentarerne også i sig selv om forråelsen. I kommentartråden hagler hårde ord og underlødige angreb ned over manden - i et forsøg på at forsvare damen.

Pointen er, at vi alle sammen kan komme til det. Men det er aldrig i orden. Vi må starte med os selv. Som virksomheds­ledere, som kunder, som trafikanter og som slet og ret medmennesker må vi starte en lille revolution - en bevægelse hen imod den gode tone.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.