Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Indspark

Hvorfor er dramaet forsvundet ud af teatret?

Klokkeren fra Notre Dame. PR-foto: Fredericia Teater
Klokkeren fra Notre Dame. PR-foto: Fredericia Teater

Fortidens eller klassisk drama er forsvundet fra teatret. Derved bidrager teatret til at udviske historien. Hvis der spilles klassisk drama, forandres det til ukendelighed, og det kommer til at handle om instruktørens opfindsomhed. Shakespeare, Holberg eller Ibsen forsvinder i larm og kropslighed. Hvorfor skal klassisk drama forandres til ukendelighed, når det ikke er tilfældet med anden kunst?

Vi ville ikke finde os i, at en eller anden lavede om på et Rembrandt-maleri for at gøre det aktuelt og populært. Bachs passioner eller Verdis »Requiem« er – næsten – ikke lavet om. Kun nænsomt moderniseret. Vi kan læse græske digte, middelalderfortællinger eller Shakespeare. Sproget er tilpasset nutiden, og det kan være oversat. Men hverken malerierne, musikken eller litteraturen er lavet helt om af en kurator, dirigent eller redaktør. Skuespillere og instruktørernes opgave skulle være den ikke at forstyrre skuespillet. I dag står de i vejen.

Læs også: Berlingskes teaterredaktør om ny sæson: Det handler om os

Hvorfor kan vi ikke i dag se klassisk dramatik? Hvorfor er det kun dramaer, der skal ændres radikalt, når det ikke er tilfældet med maleri, musik og litteratur? Jeg kan læse en roman af Jane Austen, men jeg vil næppe kunne se et drama fra samme tid.

Det er stadig muligt at se udvalgte græske tragedier (og helst »Medea«, for den handler om kvindekamp) eller visse af Shakespeares skuespil, blot man laver Othello om til en kvinde. Holberg kan man spille i moderne opsætninger, hvis han politiseres. Ibsen og Strindberg kan spilles næsten til pålydende, men ikke Bjørnson.

Læs også: Teaterchef: »Der er for mange gammeldags teatre, som ikke evner at følge med tiden«

Mon jeg nogen sinde kommer til at se rigtig teater? Med kulisser og det hele? »Matador« er populær, fordi det er teatralsk. Det er som den sidste rest af ægte teater. Skuespillerne forsøger ikke at skjule, at det er teater. De prøver ikke at tale realistisk.

En tragedie af Oehlenschläger, en vaudeville af Heiberg, Hertz’ »Sparekassen« eller et syngespil af Hostrup? Det er nok slut. Jeg kunne vældig godt tænke mig at se Kjeld Abells »Anna Sophie Hedvig«. Uændret. Uden at det kom til at handle om Trump. Skyldes det publikumsmangel, at man ikke spiller klassisk drama? Ja delvis. Før i tiden var der en modsætning mellem det etablerede teater (med publikum) og det eksperimenterende (uden publikum). Det første blev foragtet: Det var borgerligt, det var kukkasseteater. Efterhånden blev al teater i takt med statsstøtte eksperimenterende, og musicalerne og rockteaterkoncerter erstattede seriøst drama. Hvem er ikke ved at brække sig over det elendige »Les Misérables«?

Hvad gør de galt, instruktørerne? En fortolkning af en fortidig tekst er en rekonstruktion af fortiden og en applikation på nutiden. Sådan fortolker en dommer en lovtekst, en præst en evangelietekst. Nutidens teaterfolk glemmer rekonstruktionen af den historiske mening og vil kun applicere teksten på nutiden. På den måde håber de at kunne lokke publikum ind og dermed glæde kommunalpolitikere og få flere penge. De glemmer, at teatret er »ei blot til lyst«.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.