Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Dagens brev

Hvad skal museerne egentlig handle om?

»Det bør være indlysende, at museernes centrale opgaver er at forske, indsamle og bevare inden for deres særlige ansvarsområde.« Arkivfoto fra Nationalmuseet
»Det bør være indlysende, at museernes centrale opgaver er at forske, indsamle og bevare inden for deres særlige ansvarsområde.« Arkivfoto fra Nationalmuseet

Thomas Bloch Ravn er en af de mest initiativrige og visionære museumsledere, som Den gamle By i Aarhus har haft – måske bortset fra grundlæggeren Peter Holm.

Derfor er det lidt ærgerligt for en ældre museumsmand at læse hans kronik i Berlingske 6. januar, der har overskriften »Et godt museum handler om ’mig’ – og noget, der er større«, og fortsætter: Fordi museerne skal bevare og forske, men udgangspunktet må altid være gæster og brugere. Det er samme holdning, som andre fremtrædende museumsfolk har givet udtryk for.

Det bør være indlysende, at museernes centrale opgaver er at forske, indsamle og bevare inden for deres særlige ansvarsområde – og dernæst formidle og udstille så professionelt, at gæsterne ikke flygter af kedsomhed. Sagen er jo, at de videnskabelige processer på museerne er livsvigtige, fordi de giver stof til yderligere forskning, der kan give de besøgende nye autentiske udstillinger.

Og så er der også den befolkning, hvis historie og identitet det pågældende museum er sat til at arbejde med, og de frivillige, hvis indsats museerne er meget afhængige af. Hvis ikke de tages med både i forskningen og i formidlingen, vil museet ikke kunne styrke sin egen faglighed, fordi inspirationen til og nødvendigheden af museet netop ligger i det faglige (lokale) ansvarsområde og ikke i publikums tilfældige begejstring over et eller andet udstillingsstykke, en event eller et rollespil.

Vi har for mange museer, der skubber det museale (antikvariske) arbejde til side til fordel for den avancerede formidling for at øge besøgstallene, entreindtægterne og synligheden i det lokale og nationale landskab. Museerne vil gerne være fyrtårne og give de besøgende oplevelser, der ikke er kedelige – som museerne var i gamle dage.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.