Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Indspark

Hvad mener Nordea om at diskriminere?

»Hvad var det i øvrigt ved sikkerheden på festivalen, som blev truet af en fredelig jazzmusiker, som spiller glad musik?«

Jazz i Kongens Have. Arkivfoto: Scanpix
Jazz i Kongens Have. Arkivfoto: Scanpix

Nordea er uforvarende blevet indblandet i en mulig sag om diskrimination, som handler om Copenhagen Jazz Festival, hvor Nordea via Nordeafonden er en af hovedsponsorerne sammen med København og Frederiksberg kommuner.

Lederen af Copenhagen Jazz Festival, Kenneth Hansen, sendte for godt en uge siden en email til en anerkendt israelsk jazzmusiker, Alon Farber, hvori han skrev følgende: »Hi Alon, For political reasons, we are not presenting artists from Israel these years, unfortunately. Regards, Kenneth.«

Emailen var tilsyneladende klar i mælet: Af politiske grunde hyrer Copenhagen Jazz Festival ikke i disse år israelske musikere til festivalen.

Det kan umiddelbart vanskeligt forstås på anden måde end som diskrimination baseret på baggrund af nationalitet. Det var sandsynligvis også det, som gjorde, at den diskriminerede part, Alon Farber, lagde emailen ud på de sociale medier, hvor mange reagerede med forundring og forargelse.

Læs også: Jazz-festival-leder beklager politisk afslag til israelsk musiker

Det fik festivallederen hurtigt op af stolen. Han kom derfor med den forklaring, at emailen blot var kluntet formuleret, og at han egentlig ville have skrevet »policy reasons«.

Han havde angiveligt tænkt på sikkerhedshensyn, da han skrev emailen, selv om han ikke nærmere har ønsket at gå ind på indholdet heraf. Han har også senere søgt at gøre sagen god igen over for Alon Farber ved at invitere ham til festivalen.

Tilbage står stadig en række spørgsmål angående Kenneth Hansens håndtering af sagen. Hvorfor skrev han ikke »security reasons«, hvis det var, hvad han tænkte på? Så svært burde en festivalleder da ikke have det med det engelske sprog.

Noget andet er så, om dette argument holder. Beroede det på en sikkerhedsvurdering foretaget af myndighederne? Eller er det noget, som han egenhændigt har fundet på? Hvad var det i øvrigt ved sikkerheden på festivalen, som blev truet af en fredelig jazzmusiker, som spiller glad musik?

Hvis der i øvrigt var sikkerhedsgrunde, strider afvisningen af en musikers deltagelse ud fra sikkerhedsårsager i en jazzfestival i øvrigt ikke mod linjen om, at terrortrusler ikke skal hindre os i at leve livet som vanligt.

Er årsagen til alle disse (bort)forklaringer på indholdet af den diskriminerende email i virkeligheden kun, at Alon Farber lagde emailen ud? Har der i det hele taget været god repræsentation fra det livlige israelske jazzmiljø (som fra mange af verdens øvrige jazzmiljøer) i »disse år«?

Nordea har mildt sagt haft nogle uheldige sager på det seneste angående hjælp til skattesvindel (Panama-sagen) og hvidvaskning af russiske mafiapenge (Nordea i Estland). Frederiksberg Kommune er i øvrigt gået ind for at få sagen om mulig diskrimination opklaret, så man kan tage stilling til, om man fortsat skal sponsere festivalen med den nuværende ledelse. Måske skulle Nordea som hovedsponsor gøre det samme.

  • Peter Nedergaard er professor i statskundskab, KU.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.