Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opinion

Hvad har en leder, en klumme og en blog til fælles?

»Og det, at et medie bringer vidt forskellige synspunkter – også andre end mediets egne – er kendetegnende ved medier i et demokratisk samfund.«

Christian Kierkegaard
Christian Kierkegaard

Mediejurist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Vibeke Borberg, har i et indlæg på højskolens mediejura-site rodet sig ud i en begrebsforvirring, som hun kunne have undgået ved at inddrage skolens heldigvis mange journalistfaglige dygtige undervisere.

Hun skriver: »Men ikke nok med det: Pressenævnet fastslog samtidig, at blogindlæg skrevet af faste bloggere må sidestilles med en leder eller klummeartikel i mediet. Det vil sige, at det, der står i sådanne blogindlæg, slår medieetisk igennem som udtryk for mediets egen holdning.«

Mediejurist langer ud efter Berlingske og dens bloggere

Fælles for en leder, et blogindlæg og en klumme er, at de er udtryk for holdninger. Derved adskiller de sig fra det øvrige indhold i de fleste publicistiske medier.

En leder er i de fleste tilfælde udtryk for mediets eller i hvert fald redaktørens holdning, mens klummer og blogindlæg er udtryk for skribentens personlige holdning. Og det, at et medie bringer vidt forskellige synspunkter – også andre end mediets egne – er kendetegnende ved medier i et demokratisk samfund. De er hjemsted for den frie debat, hvor meninger brydes, og hvis medier kun bragte blogs og klummer, som de holdningsmæssigt selv stod inde for, vil vi få medier, som vi kendte i de tidligere regimer i Østeuropa.

Det er derfor en forkert konklusion at skrive, at »blogindlæg slår medieetisk igennem som udtryk for mediets egen holdning«, uanset om der er tale om en »professionel blogger«, som redaktøren har inviteret til at skrive i mediet, og uanset om bloggeren vises i mediets promovering af mediet som debatforum.

Redaktørens juridiske ansvar for sådanne indlæg er alene at sikre, at indlægget ikke har et indhold, der er lovstridigt, f.eks. indeholder injurier eller krænkelser af privatlivets fred.

Hvis klummen/bloggen er en del af mediets redigerede indhold, betyder det selvfølgelig, at den er omfattet af medieansvarsloven, og at Pressenævnet har kompetence til at behandle klager over klummer, debatindlæg eller blogs – og det uanset, om det er holdninger, som mediet deler eller er uenig i.

Her er den nye boss: Berlingske til benet og borgerlig – men uden slips

Men princippet om, at et medie kun skal bringe egne holdninger, ser også ud til at være slået igennem på det site – mediejura – som Vibeke Borberg skriver på, idet det under artiklen fremgår, at muligheden for at kommentere er slået fra…

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.