Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
KOMMENTAR

Grib fremtiden – luk Nordsøen ned

Der har med rette været fokus på regeringens manglende konkrete planer for omstillingen til et bæredygtigt lav-emissions samfund. Men nu kan regeringen træffe et afgørende vigtigt valg, der vil sætte Danmark på en kurs mod en bæredygtig fremtid: Luk Nordsøen ned.

Mærsk og de udenlandske oliegiganter har i løbet af 2016 forsøgt at få skattelettelser med truslen om at lukke Nordsøen ned ved udgangen af 2018. Men afgørende fremskridt i det seneste halve år har vendt situationen rundt. Vi er for første gang i en position, hvor vi reelt kan stå fast og sige farvel og tak til olien.

Danmark er gået forrest i vindmølle-revolutionen, og med havmølleparken Kriegers Flak leverer vi verdens billigste vindstrøm. Vindenergi – og måske i endnu højere grad solenergi – vil fortsætte det dramatiske prisfald og udkonkurrere fossil energi. For første gang står verden over for udsigten til uendelig, ren og billig energi. Lagring af den flygtige sol og vindenergi har altid været en udfordring. Hvem bruger f.eks. strøm om natten? Og hvad hvis det ikke blæser om dagen? Det korte svar er, at elbiler (og norsk vandkraft) kan udgøre et lager af elkraft, som udligner udsving i produktionen.

Alle store bilmærker regner nu med en udfasning af fossile biler inden for en årrække. Totaløkonomien i elbiler forbedres måned for måned. Tyskland er som den sidste store bilproducerende region gået ind i en »autowende« over mod elbiler. En situation som var nærmest utænkelig for bare et halvt år siden, men som nu vurderes afgørende for, om den tyske bilindustri overlever.

Verdens største og mest innovative tech-firmaer, energiselskaber og bilfabrikker kæmper nu om at udvikle det bedste integrerede transport- og energisystem baseret på vedvarende energi (VE). VE og elbiler ser ud til sammen at gå ind i en J-formet vækstkurve, som relativt hurtigt kan udkonkurrere andre energi- og transportregimer. I den situation vil det være hovedløst af Danmark og Mærsk at investere i den fossile sektor. Det vil sandsynligvis være en tabsgivende investering i sig selv, men det vil også signalere til det danske erhvervsliv, at Danmark ikke skal være med i front på den uafvendelige omstillingsbølge.

Jeg ser meget gerne, at Danmark investerer og giver skattelettelser til Mærsk og alle andre firmaer, der vil deltage i omstillingen af samfundet. Danmark skal investere nu, hvis vi skal leve op til vores klimaforpligtelser. Det vil være oplagt at give målrettede skattelettelser til erstatningsindustrier i de områder, der bliver ramt af omstillingen.

Økonomi og teknologi er ikke længere en barriere, men en driver i omstillingen. Udsigten til uendelig ren energi giver os for første gang en reelt valg mellem den fossile fortid og en bedre fremtid. Det store spørgsmål i 2017 er, om statsministeren har det politiske mod til at lukke Nordsøen og gribe en renere og rigere fremtid for Danmark.

Anders Jørn Jensen er cand.mag. i historie og centerleder i Miljøpunkt Nørrebro.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.