Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Frit skolevalg er samfunds­skadeligt

»Jeg er ikke blot 90er-barn ligesom Pernille og Hassan, jeg er også barn af det velfærdssamfund, hvor de var taberne. Jeg lærte forskelligheden at kende, fordi jeg gik i klasse med Pernille og Hassan.«

Arkivfoto. (Foto: Steffen Ortmann/Scanpix 2012)
Arkivfoto. (Foto: Steffen Ortmann/Scanpix 2012)

Forældres ret til frit at placere deres børn på den skole, de ønsker, betyder, at vi kun omgås dem, der ligner os selv, og ikke opnår forståelse for andres situation.

Ved siden af privilegie-Danmarks velstillede skoler, hvor akademikerbørnene omgås hinanden, ligger skolerne, hvor overvægten af børnene er fra uddannelsesfremmede hjem, eller flertallet taler to sprog. Vi vender det blinde øje til og gør det til skolernes eget ansvar at løse det, der burde være en samfundsudfordring.

Folkeskolen skal ikke blot være stedet, hvor du lærer at regne og skrive, men også stedet, hvor du møder andre mennesker. Møder de børn, som ikke har samme baggrund som du selv.

I min egen folkeskole var forskelligheden til at smage på.

Pernille, Hassan og jeg voksede op kun få hundrede meter fra hinanden og var børn af start-90erne. Jeg voksede op i den trygge danske kernefamilie.

Pernilles hverdag var præget af druk og trusler.

Hassan boede i en alt for lille lejlighed med sine seks søskende og sine forældre, der ikke kunne dansk.

Min akademiker-far var skrap til matematikken, og min dansklærer-mor gjorde kommaregler og retskrivning til en leg.

Hos min veninde, Pernille, behøvede vi ikke lave lektier. Hendes far var mere optaget af de klirrende Netto-poser end hendes skolegang.

Hassan brugte mest tid på at drille pigerne og spille fodbold. Han havde hurtigt lært at snøre forældrene, som ikke kunne gennemskue det danske skolesystem.

Jeg lærte en vigtig lektie

Folkeskolen blev mit første møde med mennesker, der ikke havde den samme bagage med i skoletasken som mig. Det var her, jeg lærte den vigtigste lektie i livet – forståelsen for andres situation.

Jeg er ikke blot 90er-barn ligesom Pernille og Hassan, jeg er også barn af det velfærdssamfund, hvor de var taberne. Jeg lærte forskelligheden at kende, fordi jeg gik i klasse med Pernille og Hassan.

Det frie skolevalg skaber samfundets dybeste kløfter. Spelt-forældrene overvejer ikke et splitsekund at placere deres curlingbørn på den folkeskole, hvor den høje koncentration af indvandrerbørn har efterladt en tung social kontrol, og jeg kan ikke fortænke dem i det.

Det frie skolevalg står i vejen for en blandet folkeskole, og efterlader i stedet de enkelte skoler med store og forskellige udfordringer. Det skaber uden videre et vinder- og et taberhold.

Jeg forstår ikke, hvad vi vil med det frie valg, når valget er så usselt. Ryst posen, bland skoledistrikterne og fordel eleverne, så folkeskolen bliver stedet, hvor forskellighed mødes og forståelse opstår.

Afskaf det frie skolevalg, så folkeskolen får friheden til at fungere for alle.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.