Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Indspark

Frigjorte medier?

Malene Trock Hempler.
Malene Trock Hempler.

Alting iler på nettet. Tiden iler og den ene aktivitet spiser den næste. Vi kommer hele tiden for sent, men er aldrig sene til at ville komme først. Tiden er blevet den afgørende faktor og det er tilsyneladende den, vi ikke har. Men tiden kan der da ikke være blevet mindre af, den er der jo altid mere af? Der hoppes fra én historie til den næste og responsivitet på aktivitet får let prioritet for erkendelse. For nylig blev jeg inviteret til at holde tale på DRs chefkonference, det gav anledning til overvejelser om den nyere medievirkelighed.

Det kommercielle pres mod journalistikken, mod medierne, har næppe været større end det er i dag. Har medierne, i iveren for at bevare egen eksistens, ofret en del af den væsentlige eksistens? Bliver blikket konstant rettet mod egen organisatorisk præstation? Flytter det fokus væk fra en omverdensinteresse, den omverden som medierne netop er medie for? Bliver resultatet en medieverden som lukker sig mere og mere om sig selv - beskæftiger sig med sig selv? Jo mere utilstrækkelig, jo mere selvtilstrækkelig? Dilemmaet som søges adresseret: Hvordan være sin egen og være i hænderne på markedet på én gang?

To modsatrettede tendenser præger medielandskabet. Sandhedssøgen og demokratisk forpligtelse på den ene side, konkurrencens opmærksomheds-optimering på den anden. Når to modsatte krav skal honoreres, så begår man en fejl, hver gang man gør noget rigtigt. Der er altid et sted, man ikke leverer. Men den umulighed kan også blive en mulighed. Eksempelvis når kommercielt drevne medier begynder at producere idealistisk nichekvalitet »on the side«. Så længe det ikke bliver eneste mulighed.

Ungdomskulturen italesættes tit som optaget af sit eget, men er i høj grad præget af en selvfølgelig generøsitet på nettet, hvor alt deles. En delings-kultur der udfordrer ophavsrettigheder, fordi den også tager. Men delings-aspektet ved de nye medier kan lære os, at de gamle fag måske skal holde lidt mindre på sit og ikke være bange for at dele ud og dele sted. Tværfaglige medieorganisationer behøver ikke true journalistikken, men kan være dens fremtidige udviklingspotentiale.

ET KARAKTERISTISKA ved den nye medievirkelighed er interaktivitet. På et praktisk niveau bliver seere, læsere og lyttere til redaktører på egen flade, hvor der vælges til og fra. Påvirkningskraften er ikke længere envejs og orkestreringen af programflader som helhed har derfor ikke samme autoritative karakter som før. Det udfordrer den redaktionelle autoritet, hvori den består. Det udfordrer også den noget ensrettede forestilling om målgrupper som fikserbare modtagere, at man ved, hvad de vil have? Målgrupper bliver sværere at fastholde, det tydeliggøres, at de er foranderlige og består af aktivt tænkende størrelser - mennesker som bevæger sig. Det interaktive tvinger til revision af opfattelsen af modtagergrupperne som passive, uflytbare størrelser. Det åbner døren for, at seere, lyttere og brugere i højere grad kan udfordres, også intellektuelt - de vil gerne bevæges. Og det ikke kun emotionelt.

I DRs PUBLIC-SERVICEKONTRAKT 2013 står der: »DR er uafhængig af økonomiske, kommercielle og politiske interesser…« Hvilken frihed! Den uafhængighed gør, at konkurrencevilkårene ikke er mediernes eneste mulighed. Det er derimod en kontraktlig forpligtelse, der forpligter på frigørelse. Kan det blive bedre?

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.