Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Formel 1 i Danmark: »København vil ikke blive lukket en eneste dag«

Foto: Linda Kastrup og PAUL CROCK.
Foto: Linda Kastrup og PAUL CROCK.

Sommerferieugerne har bragt mange spændende indslag i debatten om et muligt Formel 1 Grand Prix i København. Langt de fleste har været positive helt i forlængelse af flere mindre meningsmålinger og af Berlingskes leder 14. juli »Ja - lad os da få Formel 1 til København«.

Men jeg har også lyttet og læst med stor respekt til de konstruktive betænkeligheder, som bl.a. er blevet fremført af de københavnske politikere Lars Weiss (S), Flemming Steen Munch (V) og Carl Christian Ebbesen (DF).

Vi synes, at vi fra begyndelsen har udvist stort hensyn ved at foreslå en rute, hvor næppe mere end 20-25 pct. af ruten går forbi privat beboelse. Den øvrige del af den 4,6 km lange bane passerer offentlige bygninger, ministerielle kontorer, private ejendomme, havnefronten og grønne områder.

Vi arbejder for et både hensynsfuldt og realistisk Formel 1-projekt i hjertet af den hovedstad, som vi gerne vil profilere.

Ingen skal genhuses

Til gengæld har jeg ikke så meget respekt for de argumenter, der går på, at folk bliver sat fra hus og hjem og skal genhuses – og andre, der har fremført, at det centrale København bliver helt lukket i en uge.

Begge dele er grebet ud af den blå luft.

Det er sandsynligt, at der er nogle, der helt frivilligt vil udleje deres lejlighed til astronomiske beløb, som i andre Formel 1-byer. Når hotellerne på det meste af Sjælland og det sydlige Sverige er fyldt, vil Airbnb sikkert have kronede dage.

København vil ikke blive lukket en eneste dag. Vi skal naturligvis ikke foregøgle nogen, at der ikke vil være gener ved at arrangere en sådan verdensbegivenhed midt i hovedstaden, men alle dage bliver der mulighed for at passere begge broer i mange af døgnets timer. Akkurat som i Monaco, hvor det har kunnet lade sig gøre siden 1929.

I den mere urealistiske del af debatten i Berlingskes spalter, har T. Hindevad fra Holte (15. juli) og den københavnske sognepræst Kathrine Lilleør (16. juli) foreslået at flytte Formel 1-arrangementet til Lolland.

Det kan simpelt ikke lade sig gøre, fordi et ny Formel 1-anlæg koster over to mia. kr. Derfor er det en helt klar forudsætning, at vi kan afvikle et Grand Prix på eksisterende vej – altså et byløb med de nødvendige faciliteter i nærheden.

Et ja fra Formel 1-ledelsen i London i slutningen af juni til et sådant byløb gav os for alvor troen på, at det er realistisk med København på Formel 1-kalenderen fra 2020 under en række forudsætninger.

Et Formel 1 på Lolland er selvfølgelig en smart måde at sige nej til et arrangement, der for alvor vil sætte Danmark på verdenskortet med mulighed for øget eksport, flere turister i hele Danmark og en kærkommen mulighed for at sikre København endnu flere indbringende konferencer og kongresser.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.