Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opinion

For cyklister, men ikke imod bilister

Cyklisme og cykelfremme har her i foråret og forsommeren stået ekstra højt på min dagsorden.

Hans Christian Schmidt.
Hans Christian Schmidt.

Ifølge teknik-og miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell (EL), skal børnefamilier være uafhængige af bilen. Det kan selvfølgelig være en god tanke – i teorien. Men som alle forældre, der har forsøgt at få hverdagen til at hænge sammen med fragt af børnene, indkøb, ærinder, kørsel til og fra arbejdet og alle andre forpligtelser, ved, så er det altså en helt urealistisk tanke for rigtig mange.

Borgmesteren fremfører for tiden påstande om, at jeg er imod god kollektiv transport og gode cykelforhold – det virker, som om han mener, at hvis man er for veje og folkets frie valg til at benytte dem – så er man dermed imod cyklisme.

Min transportvision går ud på at skabe en effektiv infrastruktur, som bygger på nøgleordene fremkommelighed og mobilitet for alle – også for cyklister.

Vi lever i en tid med en række udfordringer og økonomiske realiteter, som vi er nødt til at respektere - og som minister har jeg ikke rigtig mulighed for at se stort på, hvordan vi bruger borgernes penge, og om den overordnede økonomi i landet hænger sammen.

Den meste cykling foregår på kommuneveje – så kommunerne har dermed selv en opgave at løse. Men lad mig lige genopfriske hukommelsen og én gang for alle slå fast, at det var VK-regeringen, der afsatte cykelpuljen på 1 mia. kr. i 2009 – og at København i øvrigt har fået del i den pulje i alle årene 2009-2014.

Med cykelpuljen har vi klart demonstreret, at vi hjælper til at fremme cyklismen ved at give tilskud til knap 390 projekter over hele landet. Og altså også i København.

Sidst jeg var transportminister tilgik der således over 30 mio. kr. til projekter, der havde Københavns Kommune som ansøger.

Cyklisme og cykelfremme har her i foråret og forsommeren stået ekstra højt på min dagsorden, blandt andet ved en konference i Svendborg med fokus på cykelfremme i provinsen - og da jeg for Danmark havde formandsskabet under det årlige tre dage lange topmøde i organisationen International Transport Forum i Leipzig.

I april besøgte den amerikanske transportminister Anthony Foxx, sammen med fire amerikanske borgmestre, Danmark – og jeg havde fornøjelsen af at beværte dem og cykle med dem på en dejlig tur rundt i København. Op til besøget arbejdede Transport- og Bygningsministeriet tæt sammen med den amerikanske ambassade og Cyklistforbundet om at arrangere besøget og møderne, så der kom størst muligt fokus på vores danske cykelkultur.

I forsommeren – nærmere betegnet i midten af juni – satte vi navn på i alt 11 konkrete cykelprojekter i samarbejde med Bornholms Regionskommune. Det er en udmøntning af en aftale fra februar om, at staten øger sit finansieringstilskud til cykelstiprojekter på Bornholm fra 40 til 80 procent. Løsningen fandt vi i et godt og frugtbart fællesskab med Bornholms socialdemokratiske borgmester Winni Grosbøll - og det er en glæde, at vi dermed kan gå endnu et skridt i retningen af at styrke en sikker og fremkommelig cykelkultur.

Min transportvision går, som nævnt, ud på at skabe fremkommelighed og mobilitet for alle. På land såvel som i by. I hele Danmark.

Og så er jeg minister for transport over en bred kam i øvrigt. I min optik betyder det, at man anerkender de forskellige og individuelle transportbehov, der er. At man ikke driver klapjagt på nogen – heller ikke børnefamilier, pensionister, mennesker med langt til arbejde – og andre, der vælger at køre i bil.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.