Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opinion

Find fem fejl ved folkeskolen

»Når der opstår en fejlfinderkultur, hvor det mere er reglen end undtagelsen, at man farer i blækhuset, hver gang man oplever, at ens barn bliver korrigeret eller irettesat, så skal man også være klar over, at man som forælder langsomt dræner skolen for energi.«

Peter Berggreen
Peter Berggreen

Dette debatindlæg er mest henvendt til forældre i folkeskolen.

Så: Kære forældre!

Der er over de seneste 30 år sket et skred i, hvornår man klager over et forhold mellem en lærer og en elev. Første generation af curlingbørn er nu blevet forældre, og der bliver fejet løs som aldrig før.

Skolens lærere bliver overvåget og ofte sker det, at når en elev bliver udsat for en irettesættelse, kritik eller en elev får en, efter egen og forældrenes opfattelse, for lav karakter, bliver der klaget til skolens ledelse over læreren.

Skolens ledelse kan sammenlignes med en kaptajn, der skal styre et skib så sikkert som muligt fra punkt A til punkt B.

Hvis skibet sejler kommercielt, er det dyrt, hvis vejen er brolagt med forhindringer som klipper i skærgården eller pirater i oceanerne. Klipperne i skærgården er et vilkår og en forhindring, man kan planlægge imod modsat piraterne, der besværliggør og i værste fald er ødelæggende for virksomheden. På samme måde er nogle elever udfordret, og det er også et vilkår, som skolen kan planlægge med, ligesom man må kalkulere med en berettiget klage engang imellem.

Fejl, misforståelser og uoverensstemmelser er uundgåelige, når mennesker arbejder sammen.

Men når der opstår en fejlfinderkultur, hvor det mere er reglen end undtagelsen, at man farer i blækhuset, hver gang man oplever, at ens barn bliver korrigeret eller irettesat, så skal man også være klar over, at man som forælder langsomt dræner skolen for energi.

Kaptajnen for skolen (skolelederen) skal sørge for, at besætningen (lærerne) blandt andet gør eleverne til fagligt dygtige, socialt ansvarlige og aktive, demokratiske medborgere.

Det siger sig selv, at det er en stor opgave, og jo flere forhindringer, der bliver lagt på vejen, jo sværere er det at nå målet for alle – specielt med det faktum for øje, at tiden ikke er ubegrænset.

Derfor skal jeg opfordre til at overveje en ekstra gang, om der nu også er tale om et forhold af en sådan karakter, at en officiel klage er den eneste udvej, da det maskineri, der bliver sat i gang, koster mange timer fra både ledere og lærere. Resurser, som de fleste skoler ikke har for mange af i forvejen.

I sidste ende bliver tiden taget fra forberedelsen af undervisningen, og på den måde er klager medvirkende til, at alle elever får en længere vej til ovenstående mål. Her er det så ikke nævnt, hvad klageprocessen gør ved arbejdsmiljø og arbejdsglæde og på sigt opsigelser og derved uplanlagt udskiftning af lærere i elevernes klasser, hvormed frustration og spildtid uvægerligt forøges for alle parter.

Som lærer er et konstruktivt samarbejde med jer forældre helt grundlæggende og afgørende for det udbytte, jeres børn får af såvel deres evner som den undervisning, de modtager. Glem ikke, at vi lærere er professionelt skolet med henblik på at varetage denne opgave på bedst mulig måde.

Selvfølgelig skal der klages, når der er grund til det, men måske vil alle, både forældre, elever, lærere og ledelse sammen kunne skabe en bedre skole, hvis energien i højere grad kunne fokuseres på kerneydelsen:

At gøre eleverne til hele mennesker med mod på livet og i stand til at håndtere de forhindringer og småknubs, som livet også er en del af.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.