Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Day & Dalsbæk

Et usundt sundhedsvæsen

Der burde blive brugt langt mere tid på at sikre tid til patienterne. Men lige nu bruger vi tiden alt for forkert i et usundt sundhedsvæsen.

Bente Dalsbæk.
Bente Dalsbæk.

 

Forleden havde jeg et ærinde på skadestuen. Mens jeg ventede, hørte jeg den meget humoristiske sygeplejerske over telefonen sige til en kollega: »Jeg befinder mig sådan cirka i den syvende ring af Dantes Helvede.« Muligvis sagde hun den anden ring, men meningen var god nok. Der var travlt. Rigtig travlt. To læger, to sygeplejersker og altså den, situationen taget i betragtning, overraskende overskudsfyldte sygeplerske i receptionen. Et tætpakket venteværelse. Alt var, som det plejer på skadestuen.

Ligesom alt er, som det plejer andre steder på hospitalerne. Eller er det? Vi har i årevis hørt historier om en manglende bemanding og en travlhed, der forårsager omsorgsvigt, fejl – ja, nogle gange patientdød. Vist læser man også i sit Facebook-feed med rette tak til personale, der har taget sig kærligt af far, mand eller børn. De historier er der også. For der er vist næppe nogen læger, sygeplejersker eller SOSU-assistenter, som har uddannet sig inden for deres fag for at have mindst muligt med andre mennesker at gøre og for at gøre mindst muligt for at forbedre deres patienters sundhed. Selv de forskere, jeg har mødt gennem tiden, der ikke har så meget direkte patientkontakt, som man har på hospitalsafdelingerne, er for langt de flestes vedkommende tydeligt drevet af at ville gøre godt for mennesker.

Alligevel kan man få den tanke, at Sundhedsvæsenet lige nu ikke gør godt for flest muligt mennesker. Det synes som om, at patienttilfredsheden aldrig har været lavere. Alt for mange har uheldige, ja, nogle gange forfærdelige oplevelser. Noget af det dokumenteres af en ny undersøgelse fra TrygFonden og Mandag Morgen, som peger på, at omkring 45 procent mangler sammenhæng i behandlingsforløbet. Det er et højt tal. Blandt andet borgerrådgiver og debattør Bettina Posts stærke beretning om forløbet omkring hendes far, som hun har selv har skrevet og givet interviews om, har gjort indtryk.

Bettina Post peger på noget helt væsentligt, der handler om, at vi ikke kan erstatte pleje med IT. Alligevel har man de senere år tvunget læger og sygeplejersker ind bag computeren og ofret tiden til patienterne. Vist skal der dokumenteres for at kunne have et optimalt tværgående samarbejde. Men når man ifølge patienterne og pårørende ikke får præcis det ud af »elektroniseringen«, som er formålet, så har man ikke bare tabt slaget, men hele krigen. Som især er en krig om tid.

Tilliden til sundhedsvæsenet svigter

Vist er sundhedsvæsenet også presset af, at nogle af aktørerne, patienterne og de pårørende helt naturligt stiller større krav til den enkelte behandling. Til information, til pleje og til sammenhæng. Vi ved mere i dag, og derfor forventer vi om ikke mere – så i hvert fald noget andet. Vi vil have hurtigere svar på vores prøver, så vi kan komme i gang med behandlingen. For vi ved også, at tid kan være en afgørende faktor.

Og tiden er også på spil, når vi taler om den urimelige, sociale ulighed i sundhedsvæsenet, som DRs dokumentarserie, »En syg forskel«, har peget på. Netop mere tid ude i første række hos patienterne kan sikre, at de patienter, der ikke har den sociale fordel, får ekstra tid og kommunikation omkring deres behandlingsforløb.

Der burde blive brugt langt mere tid på at sikre tid til patienterne. Men lige nu bruger vi tiden alt for forkert i et usundt sundhedsvæsen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.