Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Et nyt DR?

Peter Nedergaard er professor i politisk videnskab på Københavns Universitet og har blandt andet skrevet en bog om valgplakater igennem tiden, der hedder »Valget er dit! - den danske valgplakat i 100 år«.
Peter Nedergaard er professor i politisk videnskab på Københavns Universitet og har blandt andet skrevet en bog om valgplakater igennem tiden, der hedder »Valget er dit! - den danske valgplakat i 100 år«.

Af Peter Nedergaard

Professor i statskundskab, KU

DR har efter sigende af bestyrelsesformanden blevet pålagt at rekruttere efter nye talenter til en række stillinger. Baggrunden er tidligere DR-dramachef, Ingolf Gabolds, afsløring af, at DR bedriver systematisk politisk programvirksomhed rettet mod bestemte synspunkter, vælgergrupper og partier. For at ændre denne holdning skal DR have en mere pluralistisk personalesammensætning, som inkluderer bredere dele af den danske journalistiske talentmasse. Det har affødt følgende annonce i landets aviser:

»Nye talenter til DR

Danmarks Radio skal fremover være hele Danmarks public service station med hensyn til TV, radio og internettet. DR vil derfor væk fra alene at være en virksomhed for personer af fast kulturradikal overbevisning, som bor på Østerbro, Hellerup og Gentofte og stemmer Radikale Venstre, SF, Alternativet eller Enhedslisten. I fremtiden vil velargumenterede borgerlige og socialdemokratiske synspunkter være lige så velanskrevne som radikale og venstreorienterede ditto.

I den forbindelse vil vi nyrekruttere et større antal journalister, researchere og chefer til nye positioner og kommende vakante positioner. Målet er skabelsen af et helt ny DR, som senest ved 100 års jubilæet i 2025 bliver betragtet som en public service station, hvori hele Danmarks forskelligartede befolkning kan se sig selv.

Som medarbejder i det nye mangfoldige DR er du en udfordrende medarbejder, og det forventes, at du betragter forskellighed som et plus. Du må være rede til at give mosgroede kulturradikale og venstreorienterede positioner modstand.

Du er ikke bange for at komme med nye (endda også gerne uventede nationalkonservative) input til gruppen, hvori du bliver placeret.

Vil fremover lægge større vægt på faglig kvalitet og journalistisk integritet end på, at du fremsætter såkaldte »rigtige« meninger.

Mangfoldighed i DR betyder forskel i alder, politisk orientering, etnisk baggrund, køn, helbred og race. Mangfoldighed omfatter også uddannelsesbaggrund, familiesituation, erhvervserfaring, livserfaring, geografisk tilhørsforhold osv.

Samspillet mellem disse forskelle og omverdenen er med til at skabe vores identitet. Det gælder både som enkeltpersoner og som medarbejdere på en arbejdsplads. Mangfoldighed drejer sig derfor om alle på arbejdspladsen og om vore interne og eksterne relationer.

DR vil fremover betragte mangfoldighed som et aktiv og menneskers forskellighed som en væsentlig ressource. Derfor opfordres alle uanset politisk overbevisning, regionalt tilhørsforhold, alder, køn og race til at søge de ledige stillinger. For at sikre en bedre inklusion opfordres ikke mindst personer, som stemmer på Dansk Folkeparti og bor i Vestsjælland og Sønderjylland til at sende en ansøgning. I denne runde vil ikke mindst ansøgninger herfra komme i betragtning. Såfremt kvalifikationerne er ens, vil disse sidstnævnte personkategorier endda blive foretrukket.

Ansøgningen til stillingerne som journalist, researcher og chef i det nye mangfoldige DR sendes med dokumentation til:

Personalechefen

DR Byen

Emil Holms Kanal 20

0999 København.«

(For god ordens skyld: Overstående er fiktion.)

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.