Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Indspark

Erindringer fra et ghetto-gymnasium

»Når jeg tænker tilbage på min tid på Langkær for små 20 år siden, så husker jeg gymnasiet som allerede opdelt. Ikke i de enkelte klasser, men socialt. Eleverne med muslimsk baggrund omgikkes fortrinsvis hinanden i sociale rum, der ikke overlappede særlig meget med de andres.«

Mikkel Andersson
Mikkel Andersson

Aarhus-forstaden Tilst er ikke kendt for særlig meget. Det skulle da lige være, at Danmarks største parcelhusbebyggelse, Skjoldhøj, ligger i kvarteret, og at Holger Jensen, Blekingegadebandens uofficielle leder, i sin tid blev kørt ihjel på en rasteplads her.

Men efterhånden er også Langkær Gymnasium, hvorfra jeg blev sproglig student i 1998, blevet landskendt for diverse integrationskonflikter og har i flere medier fået det lidet flatterende prædikat »ghettogymnasium«.

Langkær modtager da også mange elever fra de indvandrertunge boligområder langs den ydre ringvej i det vestlige Aarhus, og er blevet kendt som det gymnasium, hvorfra flest syrienskrigere er kommet. I 2014 blev elever herfra anklaget for at hærge busser under vinterferieture til Prag, og nu er gymnasiet så igen i medierne, fordi dets nye rektor har lavet en fordeling af elever på baggrund af etnicitet, hvor de relativt få etnisk danske elever samles i enkelte klasser.

Men når jeg tænker tilbage på min tid på Langkær for små 20 år siden, så husker jeg gymnasiet som allerede opdelt. Ikke i de enkelte klasser, men socialt. Eleverne med muslimsk baggrund omgikkes fortrinsvis hinanden i sociale rum, der ikke overlappede særlig meget med de andres.

Forskellige sociale virkeligheder

Forholdet var ikke præget af fjendtlighed. Vi befandt os bare i forskellige kulturelle og sociale virkeligheder. De fleste af de etnisk danske drak sig fulde til fredagscaféerne og var en del af fællesskaber, hvor alkohol – på godt og ondt – fyldte en del, og det gjorde de andre ikke. Ret få, særlig blandt pigerne med muslimsk baggrund, fik kærester på tværs af det etniske skel. Hvis det skete, virkede det langtfra altid problemfrit, som normforskellen heller ikke var for dem, der skiftede slør ud med makeup og vestligt tøj på skolens toilet, når de kom om morgenen.

Jeg vil gætte på, at andelen af elever med indvandrerbaggrund dengang udgjorde et sted mellem ti og 20 procent af eleverne, så det fyldte ikke voldsomt i dagligdagen. Men skellet var der, og det gik, som jeg husker det, primært mellem eleverne med muslimsk baggrund og resten. Tilst har også en del beboere med vietnamesisk baggrund og sågar et buddhistisk tempel, der bruges af samme minoritet, og dem erindrer jeg som generelt aldeles integrerede i de »danske« fællesskaber.

Så når gymnasiets rektor, Yago Bund- gaard, forklarer, at »efter et halvt år ville vi have væsentligt færre etnisk danske elever end dem, vi startede ud med«, hvis man ikke samler dem, tror jeg, det er udtryk for præcis det forhold, at dette sociale og kulturelle skel har en stor betydning, som selv ikke nok så megen tolerance kan løse, fordi det bunder i forskellige opfattelser af det gode gymnasieliv.

Og jeg forstår det godt, for var jeg i 1995 kommet i en klasse, hvor en meget stor del havde markant andre holdninger til festkultur, kæresteri og religion end jeg, ville jeg også have valgt et andet gymnasium.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.