Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Ugens debat

Er der plads til os simple mænd i den feminine og bæredygtige storby?

Bent Winther Byline billede - Bent Winther
Bent Winther Byline billede - Bent Winther

Rigtige storbymænd retter ind. Vi spytter svinekoteletten ud, starter elcyklen, klapper hælene sammen og tilpasser os den moderne feminine storby. Det manglede da bare.

Fremtiden er dialogbaseret, fleksibel, bæredygtig, mangfoldig og hamrende økologisk. Og når der lige om lidt er kommunalvalg, er vi mænd da parat til igen at fornægte vores maskuline instinkter og hang til store biler, brune værtshuse, bøvede tilråb og klippefaste strukturer – naturligvis.

I denne uge spurgte jeg en borgerlig spidskandidat til Borgerrepræsentationen i København om, hvad der er det vigtigste tema i valgkampen. Hvad diskuterer de? Hvad bliver der spurgt til på valgmøderne?

Det handler rigtig, rigtig meget om økologi, bæredygtighed, miljø og den slags, svarede han lidt træt i stemmen.

København har altid været en rød by. Højrød endda. Den har haft socialdemokratisk overborgmester i mere end 100 år, og en stærk socialistisk og til tider anarkistisk fløj har sat et stærkt præg på rådhuset. I dag er de røde blevet grønne, socialismen er gået af mode, og der tegner sig ligefrem et såkaldt grønt flertal på Københavns Rådhus efter valget bestående af de Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet. En grøn bølge har vokset sig til en tsunami i landets hovedstad, fordi den forener interesser, som tidligere var uforenelige.

Et nyt broderskab

Den grønne bevægelse dækker over en ualmindelig stærk alliance mellem dem, der gerne vil redde verden og dem, der gerne vil redde sig selv. Mellem dem, der vil revolutionere verden med nulvækst og »ned med kapitalen«, og dem, der vil meditere sig til balance i deres eget liv.

Storbyens alliance er et helt nyt bæredygtigt broderskab mellem dem, der hver morgen vågner og tænker på ozonlaget og ved, hvor mange ppm, der udledes fra H.C. Andersens Boulevard, og dem, der ikke vil have tårne, der skygger over Weberparken på Islands Brygge (opkaldt efter stedets foretrukne grillmærke på de lune sommeraftener), og som drømmer om et mere simpelt liv i pagt med frøer og tudser, speltboller og økologiske grøntsager, når de kommer trætte hjem fra reklamebureauet. Mellem grønne kollektivister og grønne individualister.

Når livsstilsøkologerne i deres store lejligheder på Østerbro finder sammen med de militante røde, som er blevet militante grønne i verdens tjeneste, så står de stærkt. I København vinder de moderne. For folk, der stadig kan huske de gamle segmenter, som i 2000erne placerede os i faste kasser, så er det de moderne fællesskabsorienterede, som har allieret sig med de moderne individorienterede i en fælles vision for fremtiden.

Men hvad så med alle os mere traditionelt orienterede mænd? Vi har for længst vænnet os til, at det er os, man gør grin med i TV-reklamer, og at der ikke findes en afdeling for grå sokker, for hvide skjorter eller for bukser i bredriflet fløjl og hængerøv, når vi bevæger os ind i et stormagasin. Inden vi overhovedet begynder at overveje at ekvipere os, skal man tage stilling til, om det skal være Hugo Boss, Marc O’Polo, Eton, Nike eller noget helt femte. Og selvfølgelig kan vi det, hvis det er sådan, systemet fungerer. Ellers kan vi heldigvis bare tage rulletrappen ned igen og komme igen en anden dag.

Hvad med os?

Vi har også for længst med et smil accepteret, at vi skal en tur omkring pølsevognen på vej hjem, når vi har inviteret på restaurant i den klasse, hvor tallerkenernes størrelse er omvendt proportionalt med portionerne.

Vi har helt uden brok indstillet os på, at vi skal dufte godt, prioritere frisuren og den veltrimmede figur. Og vi ved da godt, at vi ikke må klappe pigerne – undskyld, kvinderne – bagi eller pifte efter dem på gaderne. Vi lægger hjertensgerne en dæmper på vores alt for store dominerende og helt umoderne maskuline egoer, for vi skal jo være her alle sammen. Og i den moderne bæredygtige storby er der ikke plads til grovheder i kæften.

Vi mænd er for længst blevet dresseret ind i det, som nogle fremtidsforskere har døbt »Girlville«. Fremtidens storby tilhører nemlig kvinderne og de kvindelige værdier.

Det er byen, hvor alle de job, som mænd er gode til på værfterne og fabrikkerne, på lagrene og byggepladserne, er overtaget af robotter, mens de kvalifikationer, som alle efterspørger, handler om forståelse af mennesker, kommunikation, psykologi, relationer, netværk og processer.

Derfor er der et fint match mellem valgkampens dominerende temaer og fremtidens by. Men hvad sker der, hvis man kigger de økologiske og både dygtige og bæredygtige kvindelige spidskandidater fra SF, Enhedslisten og de Radikale ind i øjnene og siger, at man bare gerne vil have et sted at parkere sin grotesk store dieselbil, at ens maskuline urhjerne ganske enkelt ikke er indrettet til at sortere affald og skille remouladetuben ad i metal og hård plast, at man hellere vil have en ishockeyhal end et nyt kunstmuseum omkranset af uendelige øer af cafeborde i klassisk design, at man bedre kunne tænke sig en håndbajer end en juice med gulerod og ingefær, at fodbold bliver lidt bedre, når man skubber lidt til hinanden på tilskuerpladserne, og at trafiklarmen på Rådhuspladsen er det, der får en til at føle sig i live? Er der plads til os umoderne mænd fra den gamle verden, som aldrig kom med på den metroseksuelle bølge, Welling, Hedeager Olsen og Nyegaard?

Når I nu har vundet valget sammen med Alternativet, og der skal etableres vild natur og plantes frugttræer alle de steder, hvor asfalt ikke er strengt nødvendigt, bliver der så også plads til os simple urmænd, som hverken tror på, at vi kan redde verden eller redde os selv?

Bent Winther er samfundsredaktør på Berlingske.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.