Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

En tiltrængt hyldest til lycra-manden

Kim Haggren
Kim Haggren

Indrømmet, jeg er en af dem. En af de efterhånden mange brave midaldrende danske mænd og kvinder, som de fleste dage trækker i mit fuldsuit lycra aerosæt for at bevæge mig ud på de danske landeveje på min fuldblods italienske racercykel.

Typen som i et forsøg på at komme nogle sekunder hurtigere frem kan finde på at råbe »BAGFRA!!« til andre cyklister, da en ringeklokke helt åbenbart vejer alt for meget og er total ulirens. Typen som registrerer alle ture på min cykelcomputer og deler data med andre ligesindede, der kender den sande betydning af ordene »KOM« og tilhørende Kudos. Typen som elsker duften af ny asfalt. Og ja, typen som mindst en gang årligt skal til Alperne for lige at se, om det ikke var i år, man kunne hænge på de professionelle op ad bjergene.

Cykling er for mig og mange andre danskere blevet et fantastisk fællesskab på tværs af alder og kropsbygning, hvor glæden ved at få carbon-raceren op i fart og dele oplevelser på landevejen og i naturen er en fællesnævner. Fysisk og mentalt landevejs-yoga.

Det eneste, der helt åbenbart forstyrrer denne zen-stemning, er en personlig observeret tiltagende aggressivitet fra danske bilister rettet mod cyklisterne. Og ja, jeg er også selv bilist, som til tider kan blive irriteret over store klumper af cyklister, der fylder det meste af vejbanen i det nordsjællandske. Men at hamre hornet i bund og overhale i høj fart – få centimeter fra yderste cykelstyr – er simpelthen grotesk farligt.

Det er heller ikke en farbar løsning at kaste med tomme coladåser ud af bilruden eller trykke sprinklervæskeknappen i bund, så væsken rammer de forreste ryttere.

Jeg har personligt været udsat for det hele efterhånden mange gange, og har kunnet konstatere, at denne aparte adfærd tilsyneladende udøves af alt fra den fine ældre pelsklædte dame i den sorte Audi A8 til den 19-årige testosteronbombe i Corollaen. Konsekvensen kan være alvorlige ulykker, som jeg desværre har set alt for tit.

Ingen har mere ret til vejen end andre

Men selvfølgelig har vi som cyklister også et medansvar for at forbedre stemningen på de danske landeveje.

Når der findes farbare cykelstier, skal de benyttes, og der skal trækkes ind, så biler kan passere. Men derudover har ingen en større ret til vejen end andre, og vi har et fælles ansvar for at passe på hinanden i trafikken, så vi alle kan komme uskadte hjem til vores familier.

Derfor en bøn herfra. Lad os hylde de fantastiske mænd og kvinder i lycra med en thumbs up når vi passerer hinanden. God tur til alle derude!

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.