Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Klumme

Det gode »middagsselskab« på Facebook er ved at drukne i had og hetz

Foto: Dado Ruvic og Jonas Skovbjerg Fogh.
Foto: Dado Ruvic og Jonas Skovbjerg Fogh.

Hvis du føler, at det gør ondt at blive unfriendet på Facebook, så skulle du prøve at blive unfriendet af selveste mediet Facebook. Det føles som at blive slået ihjel.

Det sker lige om lidt for alverdens medier, fordi Facebook har besluttet at give mere plads til privatlivet og mindre plads til medierne, som naturligvis skælder og smælder, men lige lidt hjælper det. Nu skal det hele være lidt mere hyggeligt og lidt mindre nyheder for nyhedernes skyld.

Det er der tre gode grunde til. Medierne har altid set Facebook som problemet, men det er omvendt. Medierne er det rene gift for Facebook.

For det første har medierne fyldt dit newsfeed med journalistik af høj underholdningsværdi, hvilket medfører, at dit eget liv og dine delinger virker håbløst irrelevante, kedelige og sølle. Lige meget, hvor hårdt vi prøver, kan vores boller, løbeture eller vinterbilleder ikke slå New York Times’ dækning af krigen i Syrien eller et rørende klip med en X Factor-vinder.

Det personlige engagement og delingerne er derfor næsten forsvundet fra Facebook. Folk tør og vil ikke dele deres liv mere i samme grad som før. Facebook er blevet et upersonligt newsfeed i ordets bogstavelige forstand, hvilket har været katastrofalt for både deres forretning og brugeroplevelsen. Vi er blevet forvandlet til tilskuere til mediernes historier mere end medskabere af et socialt medie.

Had, hetz og shitstorme

For det andet er mediernes historier i deres essens politisk polariserende. Alle mennesker ved kloge af skade, at penge og politik er tabu til et middagsselskab. Det gode »middagsselskab« på Facebook er derfor lige nu ved at drukne i onde angreb og dem-mod-os.

Medierne har simpelthen skabt en uhyggelig stemning af had, hetz og shitstorme på Facebook. De har lært os, at vores sociale identitet er politisk, evigt opmærksomhedssøgende og provokatorisk. Vi har lært af medierne, at vi kun får opmærksomhed og likes, hvis vi optræder for vores fans. Jo mere vildt og vanvittigt, jo bedre.

Medierne har dermed gjort os alle til onde internettrolde, fordi de har spredt og kultiveret internettroldekulturen som vores fælles medieformidlede mediekultur. Ja, russerne har ligefrem fået valgt præsident Trump med hjælp fra deres Facebook-troldehær og alternative nyheder i vores newsfeed.

For det tredje er vi slet og ret blevet deprimeret af vores triste, vrede nyhedsinficerede newsfeed på Facebook. Ny evidensbaseret forskning viser, at folk, der sidder på Facebook i timevis og tjekker nyheder, mister selvværdet, livslysten og selvtilliden. De sidder i det blå lys opflammet af politisk vrede. Ja, konklusionen er så klar, at Mark Zuckerberg netop nævner disse undersøgelser som grunden til sin positive forandring af Facebook mod mere fokus på venner og familie. Så der er al mulig grund til at hilse den nye algoritme velkommen.

What’s not to like?

Timme Bisgaard Munk er redaktør og ph.d.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.