Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

De voksne skal behandles som voksne

»I en samfundsfagstime skal en 15-årig lære, at der er valg til Folketinget. En på 25 år har selv stemt. En 15-årig ved ikke, hvad en velfærdsstat er. En på 25 år har erfaret det, og det hjælper til at forstå teorien. De unge på 15-18 år har fokus på fester, kærester og forældre. De unge voksne vil behandles som voksne, og ikke som i folkeskolen.«

»Voksenpædagogik kræver faglighed og viden – og ind imellem fedt på nerverne og jord under neglen,« skriver Stina Hansen Kappelgaard og Christa Hauser.
»Voksenpædagogik kræver faglighed og viden – og ind imellem fedt på nerverne og jord under neglen,« skriver Stina Hansen Kappelgaard og Christa Hauser.

Regeringens ekspertgruppe har i sit udspil til reform af de forberedende uddannelser lagt op til en ny struktur, hvor alle 15-29-årige, som ikke har arbejde, eller er i gang med en uddannelse, skal på en ny forberedende uddannelse. Vi vil opfordre til en løsning, som sikrer voksenuddannelse til dem, som er myndige. Der er forskel på at være 15 og 25 år.

Vi kommer fra Vestegnen HF & VUC, hvor vi hver dag arbejder med dem, det handler om: De unge voksne over 18 år, som har en bumpet vej til uddannelse.

De har forskellige grunde til at søge undervisning i fag på 9.-10. klasses niveau. De fleste kommer selv, fordi de har besluttet sig for at komme videre. Nogle mangler det fortryllende 02 for at komme på en erhvervsuddannelse. Det kan også være den unge mor, som nu har fået plads i livet til uddannelse, en ufaglært, som vil have en uddannelse, eller en faglært, hvor kroppen siger nej, som skal omskoles. Få kommer, fordi kommunen har pålagt dem uddannelse.

Stor forskel på voksne og unge voksne

Ifølge regeringens ekspertgruppes forslag skal disse unge voksne gå i skole med unge ned til 15 år. Det mener vi ikke er til fordel for hverken de helt unge, eller for de unge voksne. Der er stor forskel på fokus i livet, motivation og livserfaring, om man er 15 år eller 25 år.

I en samfundsfagstime skal en 15-årig lære, at der er valg til Folketinget. En på 25 år har selv stemt. En 15-årig ved ikke, hvad en velfærdsstat er. En på 25 år har erfaret det, og det hjælper til at forstå teorien. De unge på 15-18 år har fokus på fester, kærester og forældre. De unge voksne vil behandles som voksne, og ikke som i folkeskolen. De to grupper har kort sagt brug for at modtage budskabet på hver sin frekvens.

Den forskel på frekvensen er tydelig i undervisningen. Voksenpædagogik kræver faglighed og viden – og ind imellem fedt på nerverne og jord under neglene.

Ekspertgruppen peger på, at sektoren er præget af ildsjæle. Ja! Vi vil rigtig gerne de unge mennesker, og vi går langt for at hjælpe dem over bumpene mod en uddannelse. Og vi har den faglighed og viden om, hvordan man underviser voksne, så de føler sig behandlet som voksne.

At de unge voksne vil behandles som voksne, står i kontrast til ekspertgruppens forslag om, at de 15-29 årige skal på samme forløb. Vi mener, at de skal kunne vælge en uddannelse, når de er 18 år og myndige, hvilket størstedelen gør hos os på VUC. For de unge voksne er det motiverende at have et valg.

Ekspertgruppen foreslår at vægte vejledningen højt og sikre overgange mellem uddannelser. Hvis det bliver anvendt til at styrke den enkeltes eget valg, er det et rigtigt godt forslag, fordi det kan være med til at styrke troen på deres egen formåen og deres motivation for at gennemføre en uddannelse.

Nej til kommunal løsning

Ekspertgruppen foreslår også, at undervisningen skal ligge i en selvejende statslig institution, mens indgangen og vejledningen til den nye uddannelse skal ligge i kommunalt regi. Det mener vi er en god ide, så længe det kun er dem med behov for vejledning, der omfattes. De, der kan og vil selv, skal ikke klientgøres.

Kommunernes Landsforening har været på banen med et forslag om en ren kommunal løsning. Det forudser vi vil give visse udfordringer. Hos os kommer de unge voksne fra vores syv nabokommuner samt flere andre, og de flytter. De flytter hjemmefra, bor hos venner, sammen med en kæreste, får en midlertidig lejlighed.

Hver gang de flytter kommune, ville man skulle lave en ny vurdering, sætte den unge voksne ind på et nyt forløb osv. I en statslig institution er det ikke væsentligt, hvilken side af kommuneskellet de bor på, når de først er i gang.

Der er mange gode takter i ekspertgruppens rapport, og det er glædeligt, at der kommer fokus på disse unge. Der er gennem mange år opnået viden og samlet erfaringer på de skoletyper – VUC’ere, produktionsskoler m.fl. – som den forberedende uddannelse indeholder.

På VUC har vi stor erfaring i at arbejde med voksne mennesker. Den erfaring skal bruges. Derfor bliver det centralt, at ekspertgruppens anbefalinger om målgruppe tænkes på ny, så voksne behandles som voksne.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.