Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opinion

Brug dog Danmark som varemærke

»At være kendt som en dansk virksomhed er ikke det modsatte af at være en international spiller.«

Stiig Helgens Binggeli
Stiig Helgens Binggeli

Made in Denmark. Prøv at sige det højt. Det er der nemlig ikke mange andre, der gør længere.

Engang var det at fortælle om vores land, samfund og værdier en vigtig del af vores eksporteventyr. Det var noget, vi gerne talte om, når virksomheder markedsførte sig i udlandet. Men vi er blevet for bange og flove over vores flag og vores oprindelse og udnytter slet ikke de store muligheder, der ligger i et stærkt nationalbrand.

I dag afslører Berlingske, hvilke virksomheder der – ifølge dansk erhvervsliv – har det bedste image. Listen er fuld af stærke brands, som i Danmark og i udlandet repræsenterer kvalitet, innovation, design, moderne teknologi, håndværk eller købmandskab.

Indrømmet, vi har haft udenrigspolitiske udfordringer, og det danske flag er nok lidt flosset efter at have været gjort til synonym for fremmedhad og annekteret af Dansk Folkeparti og rockerne. Men lad os nu ryste det én gang for alle og komme videre.

Danmark er et varemærke med overvejende positive værdier og kvaliteter. Vores velfærdsmodel, virksomheder og produkter samt en moderne samfundsindstilling skaber en særlig position og fortælling, som vi bør bruge i udlandet. At vi også rider på en bølge af succes for danske TV-serier, nordisk madkultur og stærke profiler inden for kunst og arkitektur, gør kun muligheden større.

Vi skal være kendt for Jysk, Tiger, Velux, Pandora, Rockwool og Coloplast. Vores stærke designtradition og høje kvalitetskrav er gode grunde til, at Danmark har fostret alle disse dynamiske, positive og stærke brands. Og det har vi en pligt til at fortælle om og bruge til noget. Det er simpelthen for bagudskuende at markedsføre Danmark med eventyrslotte, prinser og prinsesser, wienerbrød og H.C. Andersens eventyr.

Danske virksomheder og brands er kendt, men ikke som danske. Hvis en virksomhed vil indtage det globale marked, virker det måske naturstridigt at komme fra et af verdens mindste lande.

Men sådan ser de overhovedet ikke på det i Schweiz. Trods landets beskedne størrelse har man her gennem mange år haft et stærkt nationalt brand, der står for kvalitet, troværdighed og kompetente virksomheder. Det er let at slå det hen som historie og tilfældigheder, men sandheden er, at det ikke er kommet af sig selv.

Tanken bag marketingsstrategien »The Swissness Project« var oprindelig, at hvis adelsmærket »Swiss Made« eller andre schweiziske symboler kunne knyttes sammen med landets bedste virksomheder, så ville både Schweiz’ erhvervsliv og landet løfte sig i udlandets øjne. Og det har virket.

I dag bruger flere end 10.000 schweiziske eksporterende virksomheder »Swiss Made« eller det schweiziske flag i deres markedsføring, og brands som Swissair, Swiss Army/Victorinox, UBS, Tissot og Credit Suisse nyder godt af at stå side om side i markedsføringen og blive sammenkædet af kvalitet, robusthed og ordentlighed.

De store danske virksomheder med Lego, Novo, Carlsberg og Mærsk i front skal gøre det samme. Bruge Danmark aktivt som et genkendeligt certifikat og gøre det tydeligt, hvad vi står for, og hvad man kan forvente, når man køber dansk.

Det vil give os et stærkere image, som ikke blot vil komme fremtidens virksomheder til gode, men også tiltrække kunder, dygtige medarbejdere og investeringer til etablerede, danske virksomheder.

At være kendt som en dansk virksomhed er ikke det modsatte af at være en international spiller. Det er sund fornuft og en god forretning.

Brug Danmark og de danske værdier som brand – tag Danmark med på rejsen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.