Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

André Rogaczewski: Vi svigter vores unge, hvis ikke vi danner dem digitalt

André Rogaczewski
André Rogaczewski

1.000 Danes accused of child pornography for sharing video of teens.« Jeg var lige nødt til at læse overskriften igen. Det er jo ikke så ofte, at Danmark omtales i New York Times, men man forstår omtalen. For sagen er foruroligende i forhold til de reelle problemer, som den bunder i og afspejler. Ingen er endnu dømt, men hvis politiets sigtelse holder vand, er det sørgeligt, at 1.000 danske unge ikke forstår det problematiske i at sprede en voldsom sexvideo af en kun 15-årig pige.

Der er tale om et åbenlyst etisk og moralsk svigt. Men også et digitalt. For almen dannelse handler i 2018 også om at danne vores unge digitalt. Pludselig har vi gennem teknologien alverdens muligheder – men hvordan bruger vi dem forsvarligt?

Sagen har udløst, at man på gymnasier sporadisk forsøger sig med at invitere jurister ind for at undervise de unge i, hvad man må dele af information på de sociale medier, mens andre gymnasier har indført digital dannelse som et slags ekstrakursus. Men det er langtfra nok, og faktum er, at vi har svigtet de unge.

De unge er vokset op i en verden, hvor digitale skaberkompetencer er blevet højt efterspurgt, og samtidig har anvendelsen af teknologi og sociale medier overhalet alle andre former for social interaktion inden for den korte årrække, som udgør deres liv. Alligevel har vi valgt ikke at integrere begge fænomener i undervisningen og i den forberedelse til livet, som skolen jo er.

Det er beskæmmende, fordi vi som samfund gemmer os bag undskyldningen om, at undervisning i IT og digitalisering kræver, at vores lærere bliver opkvalificeret, og at dette kan tage mange år både at beslutte og realisere. Se nu bare på indførelsen af sløjd på alle landets skoler i 1937. Her skulle jo også investeres i både lokaler, maskiner, materialer og kompetencer. Det er vel det samme vi skal igennem nu? Nej!

Der er i stedet brug for et klart paradigmeskift, hvor vi gør op med denne gammeldags sekventielle tankegang. Digitalisering rammer på tværs af alle eksisterende fag og kundskaber – også sløjd. Det er allerede sket og sker til stadighed, og udviklingen går meget hurtigt.

Vi skal alle løbende lære, hvordan vi skal opføre os i de digitale universer – både i arbejdslivet og som samfundsborgere. Denne undervisning i digital dannelse kræver ikke de store digitale kommunikationseksperter, men skal snarere foretages af vores undervisere i dansk, historie eller samfundsfag, hvor vi i forvejen stifter bekendtskab med vigtige samfundsnormer og regler. Mens de mere konkrete IT-tekniske kompetencer hører hjemme hos den moderne matematiklærer, der allerede i dag bruger computere og programmering i sin undervisning.

Til dem der skal til at skrive deres børn op i folkeskolen, skal herfra lyde en opfordring til at undersøge, hvorvidt lærerne allerede er på dupperne i forhold til digital dannelse og digital skabelse. Imens må vi andre vente på, at nogen tager en beslutning og indfører det nødvendige digitale paradigmeskift ved lov.

André Rogaczewski er CEO, Netcompany.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.