Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kommentar

Alle mine alarmlamper lyste rødt med det samme: I dette sekund vidste jeg, at den var gal

»Kan du ikke forklare mig én gang til, hvorfor du vil arbejde i IT-branchen?« spurgte jeg den unge mand, jeg havde mødt på konferencen.

»Jeg vil rigtigt gerne arbejde med digitalisering,« svarede han.

»Hvorfor det?«

»Fordi det at flytte fra analoge til digitale processer er vigtigt. Det er en udvikling, som vil forandre hele verden.«

Alle mine alarmlamper lyste rødt med det samme. Det var et godt svar, og det kunne til nød anvendes. Men jeg vidste i dette sekund – alene på grund af ordvalget – at en smule mere pirken fra min side ville afsløre en person med gode intentioner, men som ikke havde gennemtænkt, hvorfor han på trods af en anderledes baggrund havde sat sig for en karriere i IT-branchen. Havde han brugt energi på at gennemtænke sine motiver og muligheder, ville hans svar have været mindre abstrakt, mere personligt og fremfor alt ægte i forhold til, hvad han selv troede på.

Nu sad han i stedet med en google-definition af digitalisering og nogle almindeligheder om, hvorfor den digitale vej er vigtig, mens han forsøgte at overbevise mig og sig selv med påtagede holdninger. Eller »fake views«, som vi siger.

Jeg nævner dette, fordi undervisningsminister Mette Riisager i denne uge valgte at stoppe gymnasiernes mulighed for at give eleverne netadgang ved skriftlige eksaminer i udvalgte fag. En beslutning taget med udgangspunkt i erfaringer med omfattende snyd, hvor gymnasieelever får hjælp fra andre uden for eksamenslokalet.

FixMinOpgave.dk tilbyder f.eks. at skrive opgaven, mens eksamen står på, og nettet er fyldt med hele eller delvise besvarelser inden for alle fag. Oppositionen og kritikere kalder ministerens beslutning »gammeldags« og ude af trit med virkeligheden. De mener, at elever mister »moderne faglige kvalifikationer«. Men set fra min stol som digital erhvervsleder er ministerens beslutning både rigtig og nødvendig.

Det er meget vanskeligt at forstå, hvorfor det er essentielt, at elever i løbet af en fire timers eksamen skal bevise, at de kan finde information eller kildemateriale på nettet. Selvfølgelig kan de det. De har brugt nettet til informationssøgning gennem deres tid på gymnasiet og længe før.

Formålet med en eksamen er imidlertid at verificere, at eleverne selv besidder basale fagligheder og kan analysere, problemløse og argumentere selvstændigt. Min intense og årelange dialog med universiteter bekræfter, at det, vi har brug for, er fokus på faglighed i gymnasieskolen.

Der er masser af digitale løsningsmuligheder at tage fat på, og vi kan f.eks. sætte et filter på nettet, så man kun kan søge i en tilstrækkelig mængde godkendt kildemateriale som baggrund for besvarelsen. På den måde slipper vi for at høre mere vrøvl om at være gammeldags og miste moderne faglige kvalifikationer.

Samtidig kan eleverne bevise, hvad de reelt har forstået, og hvad de kan udrette. Det har både de unge selv og samfundet brug for. Ikke flere »fake views«, tak.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.