Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Opinion

Akademi skal bane vejen for velfærdsteknologi

Det velfærdsteknologiske akademi er tænkt sammen med uddannelsesinstitutionerne, social- og sundhedsuddannelsen og Metropol, og meget af undervisningen skal gennemføres af dem.

Som Berlingske har beskrevet i flere artikler, er der fuld fart på den velfærdsteknologiske udvikling. I sommer åbnede en testlejlighed i København, der er med til at sikre, at de teknologier, vi køber ind, er meningsgivende og fungerer som en hjælp for borgerne. Og de senere år har kommunerne arbejdet målrettet med at udbrede plejetoiletter, spiserobotter, loftslifte og generel anvendelse af hjælpemidler.

Nu tager vi udbredelsen af velfærdsteknologi et skridt videre og etablerer et velfærdsteknologisk akademi i Københavns Kommune.

Akademiet skal ses som et slags »kørekort«, hvor medarbejderne kan komme på glatbane på akademiet, inden de skal ud på den rigtige vej og køre selv. De skal først have den faglige viden om teknologien og mulighed for at lege med den selv, før de kan hjælpe den ældre, som måske er usikker på den nye teknologi. For hvis ikke man selv kender til teknologien eller ved, hvordan den virker, er det svært at »sælge« løsningen til borgerne og motivere dem til, at de skal bruge den.

Når medarbejderne bliver klar inden, de skal ud og introducere en spiserobot til de ældre, sikrer vi, at velfærdsteknologi også bliver en succes i det sidste og afgørende led, nemlig der, hvor det skal komme borgeren til gavn.

Det velfærdsteknologiske akademi er tænkt sammen med uddannelsesinstitutionerne, social- og sundhedsuddannelsen og Metropol, og meget af undervisningen skal gennemføres af dem. Det er helt oplagt, da mange af de studerende på uddannelserne i fremtiden kommer til at arbejde indgående med de nyeste teknologier.

Det er ikke kun studerende og medarbejdere, der skal klædes bedre på. Akademiet skal også bruges til at bringe information om velfærdsteknologi tættere på borgerne. Borgerne skal kunne ringe og få hjælp til at bruge den nyeste teknologi, eller besøge nogle af læringslejlighederne i det nye praksis- og innovationshus for selv at få nogle gode erfaringer.

Med akademiet kan borgere og medarbejdere blive fortrolige med den nyeste velfærdsteknologi og dermed sikre, at udviklingen bliver en succes derude, hvor teknologien skal gøre en forskel, nemlig hos de danskere, som har brug for lidt ekstra hjælp til at klare hverdagen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.