Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Mediemøllen:

Agurketidens aktualiteter

Anker Brink Lund: Der er lavvande i nyhedsstrømmen. Heldigvis har journalisterne stadig hvalen i Vejle og tudehornene i Sydafrika at trutte i.

Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS
Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS

Ellers var der da gået fuldstændig agurk i mediemøllen. For de sædvanligvis velunderrettede kilder er taget ekstra tidligt på sommerferie i år. Måske fordi de faste leverandører af journalistiske halvfabrikata på Christiansborg, borgmesterkontorerne og de store interesseorganisationer har erkendt, at journalister i Danmark besidder verdensrekorden i betalte fridage.

Kun en tåbe lancerer vigtige nyheder uden medieopmærksomhed, og kun et fjols kaster solohistorier for søvnige ferieafløsere. Derfor skruer nyhedsleverandørerne ned for den varme hane i sommermånederne.

Til gengæld giver agurketiden store muligheder for planlagte historier. Berlingske har således i helsidesannoncer bebudet en sommerturné til nogle af landets mest eksklusive producenter af agurker og andre grøntsager. Der kommer også en artikelserie om skilsmisser og sølvbryllupper. Foruden fyldige reportager fra den legendariske Hellerup-uge i Skagen, naturligvis.

Samlet set forekommer det planlagte sommerstof noget letbenet og uforpligtende. Sådan skal det tilsyneladende være.

Sommeraviserne præges af spøjse kuriositeter, selvom der netop nu både er tid og plads til behandling af væsentlige og forsømte emner, mens den evigt sultne nyhedsbaby tager sig en slapper.

Journalistiske fordomme forhindrer, at den sæsonbetonede agurketid bruges på friske råvarer, bearbejdet med originale vinkler. Den redaktionelle EU-dækning kunne for eksempel fortjene en grundig sommerrengøring. For slet ikke at tale om det forsømte kommunalstof. Hvorfor er der ingen dagblade, der undersøger, hvad vi egentlig skal stille op med lokalt selvstyre, når Christiansborg vil bestemme det hele, men kun betale det halve?

På erhvervsredaktionerne kunne man passende i sommerens løb også kulegrave de erhvervsdrivende fonde. Deres selvsupplerende bestyrelser betyder ganske meget for dansk økonomi, men ligger underdrejede i den linde strøm af børsmeddelelser fra aktieselskaber, som journalisterne plasker rundt i til daglig.

At avislæserne holder ferie, betyder ikke, at vi holder op med at tænke og tale om det væsentlige i tilværelsen, selvom journalisterne behandler os som tanketomme turister. Netop når folk har fri tid, efterspørger mange det, medieforskningen betegner som aktualiteter: det tidsaktuelle frem for det dag­aktuelle. Altså ikke bare nåheder og nærheder, men baggrundsnyheder, der betyder noget for nogen. Både nu og på længere sigt.

I den kommende måneds tid blokerer pligtstof fra blå og rød stue eller andre pseudobegivenheder ikke den journalistiske hittepåsomhed. Derfor skulle der kunne produceres spandevis af vitaminrige medie-agurker. Men der sker næppe, for redaktionerne foretrækker kuriositeter frem for aktualiteter, når de let tilgængelige nyhedskilder i den offentlige forvaltning kører på vågeblus.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.