Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Tik-tak

Nu vil Ole Mathiesen være internationale

Ole Mathiesen, der tegnede og lagde navn til de berømte ure, døde sidste år. Nu vil sønnen, Christian Mathiesen, udbrede kendskabet til mærket til resten af verden. Første skridt er et dykkerur.

Christian Mathiesen har været CEO for Ole Mathiesen siden 2002.
Christian Mathiesen har været CEO for Ole Mathiesen siden 2002.

»Jeg sparrede ikke med min far i klassisk forstand, jeg informerede ham nærmere om, hvad jeg gjorde. Men det fungerede alligevel som en sparring, for hvis han var meget uenig i en af mine beslutninger, ville der typisk komme en diskret hentydning til det. Han var en, jeg kunne dele mine glæder og sorger og udfordringer med. Det er selvfølgelig svært nu.«

Christian Mathiesen sidder på 6. etage i Ole Mathiesens otte-etagers ejendom på Strøget og mindes sin far, der døde i oktober 2016. Selv om Christian Mathiesen allerede i 2002 overtog ledelsen af firmaet, markerer farens død, at han nu for alvor står på egne ben.

Ole Mathiesen blev født i Hellerup i 1930 som søn af mester-urmager Axel Mathiesen og fulgte som ung i sin fars fodspor. Som nyuddannet urmager tog han i starten 1950erne til urlandet over dem alle, Schweiz, og arbejdede bl.a. for det hæderkronede mærke, Jaeger-LeCoultre – et af de luksusbrands, som sammen med bl.a. A. Lange & Söhne, IWC, Patek Philippe og Breguet sælges hos Ole Mathiesen i dag.

Denne torsdag eftermiddag har en amerikansk familie kigget på Omega-ure, før de bliver lukket ud ad butikkens dobbeltdøre – den ene dør kan først åbnes, når den anden er lukket – og inde i butikken er der fyldt godt op med kinesiske turister, der ser på endnu dyrere ure. Men det er de relativt billige ure, som Ole Mathiesen tegnede i 1962, der gør urhuset på Strøget specielt. Ole Mathiesen ville i sin tid »introducere et klassisk ur, der var stærkt nok til at finde harmoni i dets egen form. Et ur, der aldrig var prætentiøst, hverken i form eller pris,« som han formulerede det. Prisen dengang for det enkle danske design, der indkapsler et præcist schweizisk urværk, var cirka 150 kroner, mens et Ole Mathiesen ur i dag starter på 6.500 kroner – førnævnte schweiziske luksusmærker starter typisk på det fem-dobbelte.

Sjovt nok er der plads til begge dele af spektret her i årene efter finanskrisen, ifølge Christian Mathiesen.

»Der er stor forskel på finanskrisens indflydelse på de forskellige urbrands. De gamle og etablerede luksusbrands har oplevet fremgang som aldrig før, mens mange af de dyre ure, der mest var bygget op omkring en smart marketinghistorie, er bukket under. Vores eget brand er hverken steget eller faldet, dog fornemmer jeg en større interesse især fra yngre mennesker fra gymnasiet og opefter. Det er min oplevelse, at de værdier, et Ole Mathiesen-ur repræsenterer, passer godt til det, en mådeholden dansker vil fortælle i en krisetid. Det handler ikke om en overfladisk og ekstrem livsførelse, men om en mere diskret og mådeholden tilgang til livet,« mener han.

»Hvis man skal tale om overordnede tendenser i urverdenen i disse år, må man sige, at de store, overdådige, voldsomme ure er passé. I stedet er der kommet mere fokus på tynde ure, så på den måde ligger vi meget godt i smørhullet. Og så giver det os en troværdighed, at vi har en historie, der går mere end 55 år tilbage – at man har kunnet overleve så mange år stort set uændret.«

Ole Mathiesens elegante slanke ure med hvid skive og tynde sorte streger har for længst fået klassikerstatus og er blevet en del af den danske designarv. Christian Mathiesen, der oprindeligt er uddannet arkitekt, kan da også sagtens se, at hans fars design var påvirket af guldalderen i dansk arkitektur og design dengang i starten af 1960erne.

»Det smager jo af det samme skandinaviske, måske især danske, designsprog, som er meget rent, og som også har rødder i Bauhaus og det velkendte mantra om, at form følger funktion,« siger han.

På trods af urenes moderne udtryk, der leder tankerne hen på stramt dansk møbeldesign som Poul Kjærholms møbler i stål og læder og Arne Jacobsens senere design i samme materialer, var Christian Mathiesens barndomshjem hyggeligt og på ingen måde moderne indrettet. Alligevel blev arkitekter en fast del af Ole Mathiesens voksende kundegruppe fra 1960erne og frem.

»Tidligere var vores ure et must for arkitekter og lærere. Der er også mange forfattere og kreative, der har købt urene gennem tiden. I dag er kundegruppen bredere. Et af vores klassiske ure kunne godt gå som en konfirmationsgave. Der er rigtig mange, der giver det i studentergave. Og det kan være en 70-årig kvinde, eller mand for den sags skyld, hvis gamle ur er gået i stykker og som skal have et nyt. Kendetegnende for vores kunder er, at de kommer ind i butikken, og så skal de bare have lige præcis dét ur. Det er besluttet på forhånd.«

Hvor Ole Mathiesen er et veletableret brand i Danmark med cirka 60 forhandlere over hele landet, er det kun feinschmeckere, der kender til mærket i udlandet. I Tyskland er der cirka 30 forhandlere, og i Schweiz er der 10-15 forhandlere (det glædede Ole Mathiesen, at hans ure kunne sælges tilbage til den store urnation), men ellers er udlandet lukket land.

Det vil Christian Mathiesen gerne lave om på. Det danske urfirma vil derfor for første gang deltage i verdens førende urmesse i Basel i Schweiz i 2018. Men allerede i går var Hotel d’Angleterre på Kongens Nytorv ramme om præsentationen af den ny kollektion fra Ole Mathiesen. Farens klassiske ure er løbende blevet opdateret og fortolket, og Christian Mathiesen designede selv et mere sporty ur i 2000. Men i går præsenterede firmaet sit første dykkerur, som markerer et sats i en ny retning.

»Det er ikke, fordi vi stormer derudad, men når jeg kigger på min fars design, så er det fantastisk, men måske også for snævert for mange urmagere i andre lande. Vi henvender os jo til en meget specifik kundegruppe med de klassiske ure, og jeg tror, det er nødvendigt at kunne noget mere, hvis man vil gøre sig internationalt. De tider er ovre, hvor man kan læne sig tilbage og vente på, at kunderne kommer, bare fordi man har noget, der er smukt. Udfordringen er at forny sit udtryk samtidig med, at man bevarer sit dna. Jeg synes selv, at vi har ramt rigtigt. Dykkeruret smager stadig af Ole Mathiesen og af noget dansk og nordisk,« mener Christian Mathiesen, der selv har designet uret, som kommer til at koste cirka 16.000 kroner.

Ole Mathiesen vil fremover lancere nyheder årligt. Det næste dykkerur ligger allerede klar.

olemathiesen.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.