Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Groft sagt

Nordeas bondefanger

BMINTERN - Edith Thingstrup
BMINTERN - Edith Thingstrup

Hvis tøjkæden H&M hæver prisen på deres bluser med cirka fire kroner, kan 1,6 millioner fabriksarbejdere få råd til et bedre liv. Det foreslår Nordeas chef for bæredygtig finans, Sasja Beslik, ifølge BT. Prisen på en bluse er gennemsnitligt 132,50 kroner. Men hvis forbrugeren gider betale omkring 136,40 kroner – altså omkring fire kroner mere – kan personen, der har lavet blusen, få råd til mere.

Udsagnet vil måske undre læserne, som ved, at prisen på et stykke tøj handler om udbud og efterspørgsel og intet andet. Men Groft sagt aner et dybere rationale: Bankvirksomheden Nordea står selvfølgelig på spring til at hæve sine gebyrer (yderligere) på alt muligt, så vi arme kunder kan give Nordeas medarbejdere et bedre liv. Tænk, hvis alverdens kunder ville betale mere for alting!

PS. Nordeas bestyrelsesformand er den i øvrigt fornuftige Björn Wahlroos, som har udtalt, at »cirka 80 pct. af folk er idioter. I det mindste når det kommer til penge.« Det må være derfor, at hans virksomhed har ansat en chef for bæredygtig finans. Noget skal man jo kalde en bondefanger.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.