Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Groft sagt

Modeksperiment

Klaus Kjøller
Klaus Kjøller

En undersøgelse viser, at 18 pct. af danskere, der benytter public service-mediernes online-tilbud, har betalt for nyheder hos privatejede medier i løbet af det seneste år. Til sammenligning har kun 11 pct., der ikke bruger public service-medier på nettet, købt nyheder hos privatejede medier. Flere forskere tolker dette som et stærkt argument for, at DRs tilstedeværelse på nettet ikke ødelægger betalingslysten. Det lyder skørt, men man syntes jo også det lød skørt, dengang Galileo påstod, at Jorden bevægede sig. Det måtte afklares med eksperimenter. Derfor opstiller Groft sagt denne hypotese: Hvis DR.dk og TV2.dk tager betaling for deres netnyheder det næste år, så vil langt flere end 18 procent af disse mediers online-brugere betale for private onlinemedier. Teorien bag hypotesen er enkel: markedskræfterne. Når en gratis kopivare pludselig koster det samme som originalerne, så vil næsten 100 procent fravælge kopien og foretrække de originale produkter. Testen bør starte straks.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.