Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Groft sagt

Loyalitetspoint

Eva Selsing
Eva Selsing

Mange butikker benytter konceptet, ifølge hvilket kunderne optjener point hver gang, de køber noget. Disse kan så veksles til varer eller rede penge på et senere tidspunkt. Formålet er, som ordet antyder, at skabe loyalitet og en følelse af tilhørsforhold mellem kunden og virksomheden. Matas har eksempelvis et sådant program. Og nu vi er ved Matas, så demonstrerede en Sarah Elizabeth Daley forleden, at loyalitetsprogrammer ikke er forbeholdt butikker: også kulturelle segmenter som De Krænkelsessøgende benytter sig af den socialpsykologiske teknik. Daley klagede til Matas over en creme-etiket. På denne stod »Normal til mørk hud«, hvilket naturligvis var udtryk for den dybeste racisme. Matas var hurtig til at ændre den trykte krænkelse, for med en potentiel shitstorm som det sandsynlige udkomme, har de fleste efterhånden lært at rette ind. På den måde fik Daley bevist sin loyalitet over for krænkelsessekten og kan efterfølgende indkassere sin kulturelle gevinst. Lidt som når en HA-prospect skal vise de flotte fyre med rygmærker, at han er en hård negl. Med sammenligning, i øvrigt.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.