Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Groft sagt

Gladsaxemodellen

Claes Kastholm Hansen
Claes Kastholm Hansen

Eksistensspørgsmålet, som alle politikere og erhvervsorganisationer grubler over, nemlig: Hvad skal Danmark leve af i fremtiden? har nu fundet sin løsning. Danmark skal leve af at sætte farten ned. Det viser Gladsaxemodellen, som dagbladet Politiken gør jublende rede for. Den går ud på, at Gladsaxe Kommune ved at sætte hastighedsgrænsen ned til 40 km/t på vejene har fået reduceret antallet af personskadeulykker med gennemsnitligt 16 om året. Herefter har avisen regnet sig frem til, at da en personskadeulykke ifølge Vejdirektoratet koster 600.000 kr. i gennemsnit, har man sparet over ti mio. kr. om året – mod en engangsinvestering til hastighedsdæmpende foranstaltninger på ti mio. kr. Desværre er borgerne imod, at man sætter hastighedsgrænsen yderligere ned. Som sædvanlig vil borgerne ikke deres eget bedste. En hastighedsgrænse på 30 km/t ville være endnu mere indbringende, og satte man grænsen helt ned til nul, ville der være gigantiske summer at score. Gladsaxemodellen er en konkret illustration fra hverdagen af Enhedslistens samfundsvision og et overbevisende eksempel på dens virkelighedsnærhed.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.